PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MOODLE PADA MATEMATIKA MATERI PECAHAN SENILAI KELAS IV SD

MEISYA WIDYASUSANTI, . (2022) PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MOODLE PADA MATEMATIKA MATERI PECAHAN SENILAI KELAS IV SD. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (293kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (379kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (477kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (190kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (306kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan sebuah model yang sudah teruji dan layak digunakan oleh pendidik sebagai model pembelajaran yang akan membantu peserta didik lebih mudah dalam memahami materi pecahan senilai dan dapat membuat peserta didik lebih antusias untuk mengikuti proses pembelajaran untuk kelas IV SD. Penelitian dan pengembangan ini menggunakan model ASSURE dan mengadaptasi proses evaluasi formatif dari Dick and Carey. Responden dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV SDN Ragunan 01 Jakarta Selatan sebanyak 18 orang. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara dan kuesioner, serta menggunakan analisis data Miles and Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran berbasis moodle pada matematika materi pecahan senilai kelas IV SD layak dijadikan sebagai salah satu model pembelajaran untuk mempelajari pecahan senilai dalam matematika kelas IV SD dengan perolehan rata-rata skor pada tahap expert review sebesar 87,2% yang berarti sangat layak. Pada tahap one to one tryouts model pembelajaran ini mendapat respon positif dari ketiga orang siswa yang diwawancara dan pada tahap field trials memperoleh rata-rata skor sebesar 96,42% yang berarti sangat layak. Oleh sebab itu, model pembelajaran berbasis moodle dapat digunakan sebagai model penunjang dalam mempelajari materi pecahan senilai dalam matematika untuk kelas IV SD. This research and development serves to produced a market-tested model and is suitable to be used by educators. This education model should help students in their learning process whilst still having fun, especially in the topic of fractions for fourth graders. This research and development was built using the ASSURE model and adopted the evaluation process by Dick and Carey. The subjects of this research and development are the students from SDN Ragunan 01 Jakarta Selatan's fourth grade class, with a total of 18 students. Data collection was done through interviews and questionnaires and also with Miles and Huberman data anlysis. Results of the research show that this e-learning module on Moodle is a learning media worth using, in this case for the purpose of teaching fractions to fourth graders. The results also show an impressive expert review average score of 87,2% by the subjects in their understanding of the lesson. This model received positive response from the three selected students from the subject pool during the one to one tryout stage, and a 96,42% mark by the subjects during the field trial stage. It is evident that this moodle-based learning model is properly made, well tested, and very suitable for use in the field of education - specifically for the purpose of teaching fractions to fourth graders.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Iva Sarifah, M.Pd. ; 2). Prof. Dr. Herlina, M.Pd.
Subjects: Sains > Matematika
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Users 14199 not found.
Date Deposited: 11 Mar 2022 06:35
Last Modified: 11 Mar 2022 06:35
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/24231

Actions (login required)

View Item View Item