PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN INTERAKTIF DENGAN MEMANFAATKAN EDPUZZLE PADAMATA PELAJARAN PPKN DI SMA NEGERI 100 JAKARTA

DWI ANE RISQI PUTERI, . (2022) PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN INTERAKTIF DENGAN MEMANFAATKAN EDPUZZLE PADAMATA PELAJARAN PPKN DI SMA NEGERI 100 JAKARTA. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
01 COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
02 BAB 1.pdf

Download (585kB)
[img] Text
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (690kB) | Request a copy
[img] Text
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (615kB) | Request a copy
[img] Text
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (526kB) | Request a copy
[img] Text
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (649kB)
[img] Text
08 RIWAYAT HIDUP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRACT This study aims to produce interactive learning products, test products developed for use in Civics subjects, and test the effectiveness of products for use in Civics subjects in the material on threats to the Unitary State of the Republic of Indonesia in the economy, culture and security defense and strategies to overcome them. This research is a type of research and development or Research and Development (R&D) using the Bergman and Moore development model which has six stages, namely analysis, design, development, production, merging, and validation. The test is based on assessments from media and instructional design experts, material experts, and users. Trials were also conducted to get criticism and suggestions from experts to improve the developed multimedia. The effectiveness test was conducted by giving pre-test and post-test with analysis using the N-Gain formula. Media experts provide suggestions for making product usage instructions, instructional design experts provide suggestions to provide suggestions to replace some sentences in learning videos. The results of the feasibility test showed that the interactive learning video developed was included in the appropriate category with an average value of 81.4%. While the results of the effectiveness test showed that the average score of students before using interactive learning videos was 61.3 and after using multimedia was 84. Based on the N-gain value of 0.58 or in percent is 58% with a fairly effective category, learning by using interactive learning videos is able to improve student learning outcomes. Keywords: Development, Interactive Learning Video, PPKn *********** ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk video pembelajaran interaktif, menguji kelayakan produk yang dikembangkan untuk digunakan pada mata pelajaran PPKn, dan menguji efektifitas produk untuk digunakan pada mata pelajaran PPKn dalam materi ancaman terhadap NKRI dalam bidang ekonomi, social budaya dan pertahanan kemanan serta strategi dalam mengatasinya. Penelitian ini merupakan jenis penelitian dan pengembangan atau Research and Development (R&D) menggunakan model pengembangan Bergman and Moore yang memiliki enam tahap, yaitu analisis, desain, pengembangan, produksi, penggabungan, dan validasi. Uji kelayakan diperoleh berdasarkan penilaian dari ahli media dan desain pembelajaran, ahli materi, dan pengguna. Uji coba kelayakan pun dilakukan untuk mendapatkan kritik dan saran dari para ahli untuk memperbaiki multimedia yang dikembangkan. Uji efektivitas dilakukan dengan memberikan pretest dan post-test dengan analisis menggunakan rumus N-Gain. Ahli media memberikan saran untuk membuat petunjuk penggunaan produk, ahli desain pembelajaran memberikan saran untuk memperdalam materi dan ahli materi memberi saran unutuk mengganti beberapa kalimat dalam video pembelajaran interaktif Hasil uji kelayakan menunjukan bahwa video pembelajaran interaktif yang dikembangkan termasuk kategori sangat layak dengan nilai rata-rata 81,4%. Sedangkan hasil uji efektivitas menunjukkan bahwa nilai rata-rata siswa sebelum menggunakan video pembelajaran interaktif adalah 61,3 dan setelah menggunakan multimedia adalah 84,. Berdasarkan nilai N-gain sebesar 0,58 atau dalam persen adalah 58% dengan kategori cukup efektif maka pembelajaran dengan menggunakan video pembelajaran interaktif ini mampu meningkatkan hasil belajar siswa. Kata kunci: Pengembangan, Video Pembelajaran Interaktif, PPKn

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Prof.Dr. Nurdin Ibrahim, M.Pd. ; 2). Dr. Priyono, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknologi (umum) > Teknologi Pendidikan
Divisions: PASCASARJANA > S2 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 14483 not found.
Date Deposited: 21 Mar 2022 03:55
Last Modified: 21 Mar 2022 03:55
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/24893

Actions (login required)

View Item View Item