Reading Beauty Construction in Revlon Lipstick Printed Advertisements: A Social Semiotic Analysis

DWI RETNO LINGGASARI, . (2015) Reading Beauty Construction in Revlon Lipstick Printed Advertisements: A Social Semiotic Analysis. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
4. ABSTRACT.pdf

Download (183kB)
[img] Text
5. ABSTRAK.pdf

Download (88kB)
[img] Text
1. Cover SKRIPSI.pdf

Download (65kB)
[img] Text
2. LEMBAR PENGESAHAN.pdf

Download (14kB)
[img] Text
3. ACKNOWLEDGEMENT.pdf

Download (141kB)
[img] Text
8. CHAPTER II.pdf

Download (283kB)
[img] Text
9. CHAPTER III.pdf

Download (65kB)
[img] Text
10. CHAPTER IV.pdf

Download (948kB)
[img] Text
6. Daftar Isi.pdf

Download (107kB)
[img] Text
7. CHAPTER I.pdf

Download (134kB)
[img] Text
12. References (Autosaved).pdf

Download (92kB)
[img] Text
13. Appendices NEW.pdf

Download (104kB)
[img] Text
11. CHAPTER V.pdf

Download (114kB)
[img] Text
14. CV Dwi Retno Linggasari.pdf
Restricted to Registered users only

Download (177kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa bagaimana iklan mengkonstruksi kecantikan sebagaimana yang direpresentasikan di dalam iklan cetak lipstik Revlon. Penelitian ini adalah analisis deskripsi yang dilakukan menggunakan teori semiotika sosial oleh Gunther Kress dan Theo Van Leeuwen untuk menganalisa teks visual dan grup nomina dan sistem transitivitas dari systemic functional linguistic oleh Halliday untuk menganalisa teks tertulis. Teori semiotika sosial dari Gunther Kress dan Theo Van Leeuwen menjelaskan tentang tiga metafungsi: metafungsi representasi, metafungsi interpersonal, dan metafungsi komposisional. Penulis menganalisa dan menginterpretasi setiap tanda dengan menggunakan ketiga metafungsi dan mengaitkannya dengan grup nomina dan proses transitivitas yang paling dominan. Sumber data dari penelitian ini adalah empat iklan lipstik Revlon yang diambil dari majalah perempuan yang berasal dari Amerika secara acak, yaitu Colorstay Mineral Lipglaze dari majalah Redbook edisi Februari 2010, Colorburst Balm Stain dari majalah Allure edisi Oktober 2012, Colorstay Ultimate Suede Lipstick dari majalah Instyle edisi February 2013, and Colorburst Lacquer Balm dari majalah Elle edisi November 2014. Data dari penelitian ini adalah teks, gambar, warna, dan symbol yang terdapat di dalam iklan cetak tersebut. Hasil dari penelitian ini adalah penggambaran konstruksi kecantikan yang divisualisasikan dengan menggunakan model selebriti popular. Iklan tersebut berusaha menarik perhatian pembaca dengan konsep kecantikan perempuan yang dilihat dari kecantikan sensualitas bibir. Hal ini membawa ide pemujaan terhadap kecantikan model yang sebenarnya telah dikonstruksi sebagai objek komersial untuk menjual suatu produk. The purpose of this study is to reveal the beauty construction in Revlon lipstick advertisement. It uses descriptive interpretative analytical study by using Gunther Kress and Theo Van Leeuwen social semiotic theory to analyze the visual text and Systemic Functional Linguistic of nominal group and transitivity by Halliday to analyze the written text. The social semiotics theory by Gunther Kress and Theo Van Leeuwen consists of the explanation about three metafunctions; representational metafunction, interpersonal metafunction, and compositional metafunction. The writer analyzes and interprets the signifying practices for each metafunctions then correlating the signifying practices of all the three metafunctions with the dominant nominal group and process of transitivity. The sources of the data in this study are four Revlon lipstick printed advertisements which are taken from random US woman’s magazines, such as Colorstay Mineral Lipglaze in Redbook magazine February 2010 edition, Colorburst Balm Stain in Allure magazine in October 2012 edition, Colorstay Ultimate Suede Lipstick in Instyle magazine February 2013 edition, and Colorburst Lacquer Balm in Elle magazine in November 2014 edition. The data are the text, pictures, colors, and symbols in the advertisements. The result of this study shows that the portrait of the beauty construction is visualized by using popular celebrity model. The advertisements try to persuade the reader with the concept of beautiful woman from the beauty of sensual lips. It brings the idea of adoration of the model’s beauty which is constructed to be commercially objectified to sell the product.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Eva Leiliyanti, Ph.D.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris
Divisions: FBS > S1 Sastra Inggris
Depositing User: Users 8922 not found.
Date Deposited: 12 May 2022 03:43
Last Modified: 12 May 2022 03:43
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/28216

Actions (login required)

View Item View Item