ENVIRONMENTAL ISSUES AND THINKING LEVELS IN READING COMPREHENSION QUESTIONS IN ENGLISH TEXTBOOKS

ISTIA PUJI RAHAYU, . (2017) ENVIRONMENTAL ISSUES AND THINKING LEVELS IN READING COMPREHENSION QUESTIONS IN ENGLISH TEXTBOOKS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
SKRIPSI ISTIA.pdf

Download (4MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui isu-isu lingkungan hidup yang terdapat pada buku paket Bahasa Inggris SMA. Penelitian ini juga bertujuan untuk mengetahui tingkatan berpikir yang terdapat pada pertanyaan pemahaman membaca yang berkaitan dengan isu-isu lingkungan hidup berdasarkan taxonomy Barrett. Metode penelitian ini adalah analisis isi. Penelitian ini menganalisis lima buku paket Bahasa Inggris SMA Kurikulum 2013 dari semester 1 dan 2. Hasil dari penelitian ini menunjukkan beberapa isu-isu lingkungan hidup dicantumkan dalam buku-buku paket, yaitu pengelolaan sampah, konservasi alam, perubahan iklim, pemanasan global, konservasi satwa liar, dan keseimbangan lingkungan dan sosial. Pertanyaan pemahaman membaca yang berkaitan dengan isu lingkungan di buku paket untuk SMA mencakup semua tingkatan pemahaman membaca dalam sudut pandang taxonomy, yaitu Literal comprehension, Reorganization, Inferential comprehension, Evaluation, and Appreciation. This study is aimed to find out what environmental issues are provided in English textbooks for senior high school students. This study also intended to investigate the level of thinking in reading comprehension questions involving environmental issues based on Barrett’s taxonomy. The method of this study is content analysis. This study analyzed five textbooks of Curriculum 2013 for senior high school semester 1 and 2. The result shows that environmental issues are presented in the textbooks. The environmental issues are waste management, nature conservation, climate change, global warming, wildlife conservation, and environmental and social balance. The reading comprehension questions in the textbooks for senior high school have all levels of thinking based on Barrett’s taxonomy. The levels are Literal comprehension, Reorganization, Inferential comprehension, Evaluation, and Appreciation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Dr. Ratna Dewanti M.Pd, 2) Nina Wanda Cassandra, M.Pd
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: sawung yudo
Date Deposited: 26 May 2022 19:07
Last Modified: 26 May 2022 19:07
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/29154

Actions (login required)

View Item View Item