THE COMMODIFICATION OF HAPPINESS IN BRIDESTORY.

JESSICA NATHANIA, . (2017) THE COMMODIFICATION OF HAPPINESS IN BRIDESTORY. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
ABSTRAK.pdf

Download (148kB)
[img] Text
ACKNOWLEDGMENT.pdf

Download (261kB)
[img] Text
APPENDIX.pdf

Download (1MB)
[img] Text
ABOUT THE AUTHOR.pdf

Download (102kB)
[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (245kB)
[img] Text
CHAPTER III.pdf

Download (308kB)
[img] Text
CHAPTER IV.pdf

Download (1MB)
[img] Text
CHAPTER V.pdf

Download (256kB)
[img] Text
CHAPTER I.pdf

Download (422kB)
[img] Text
CHAPTER II.pdf

Download (573kB)
[img] Text
LEMBAR PERNYATAAN.pdf

Download (288kB)
[img] Text
LIST OF FIGURES.pdf

Download (246kB)
[img] Text
LIST OF TABLES.pdf

Download (242kB)
[img] Text
LEMBAR ORIGINALITAS.pdf

Download (466kB)
[img] Text
LEMBAR PENGESAHAN.pdf

Download (415kB)
[img] Text
REFERENCES.pdf

Download (291kB)
[img] Text
TABLE OF CONTENTS.pdf

Download (275kB)
[img] Text
MOTTO AND DEDICATION.pdf

Download (127kB)

Abstract

Bridestory adalah direktori pernikahan daring global dan berpangsa pasar yang menghubungkan vendor pernikahan dengan pasangan yang sudah bertunangan. Sebagai bisnis pernikahan, artikel blog Bridestory dalam situs webnya bisa dipandang sebagai tempat untuk kebahagiaan buatan. Bridestory menciptakan kebahagiaan menjadi sesuatu yang nyata dalam bentuk komoditas unggulan. Dengan menggunakan semiotika yang dikembangkan Barthes, penelitian deskriptif analitis ini berfokus pada komodifikasi kebahagiaan secara tekstual dalam artikel blog Bridestory dan model komunikasi encoding-decoding yang dipaparkan Hall juga digunakan untuk menyelidiki bagaimana konsep kebahagiaan dalam teks diproduksi dan juga dikonsumsi. Bridestory menampilkan kebahagiaan dalam bentuk konsep pernikahan yang didominasi unsur-unsur terinspirasi dongeng, warna klasik, mawar, cahaya hangat, dan hiasan terinspirasi alam. Ditemukan bahwa secara tekstual Bridestory menyampaikan pencapaian mereka terbungkus dalam cerita pernikahan tokoh masyarakat. Peran utama dalam produksi teks adalah Pemimpin Redaksi sebagai pembaca akhir sebelum artikel diterbitkan. Bridestory memiliki standar dalam memproduksi artikel, seperti memilih gambar yang sesuai dengan gaya Bridestory dan memperbaiki artikel jika gambar tidak sesuai standarnya. Melalui wawancara mendalam dengan lima belas pembaca sebagai konsumen Bridestory, ditemukan bahwa mereka dipengaruhi untuk memiliki pernikahan impian dengan teks visual di situs web dan popularitas Bridestory di media sosial. Bridestory membangun hiperrealitas di situs mereka yang membuat konsumen kehilangan kemampuan untuk membedakan realitas dari khayalan. Bridestory is an online global wedding directory and marketplace that connects wedding vendors with engaged couples. As a wedding business, Bridestory’s blog articles in the website can arguably be perceived as a place for artificial happiness. Bridestory create happiness into a concrete thing in the form of outstanding commodity. Deploying Barthes’ semiotics, this descriptive analytical study focuses on the commodification of happiness textually in Bridestory’s blog articles and Hall’s encoding-decoding model of communication also deployed to investigate how the concept of happiness in the text is produced as well as consumed. Bridestory displays the happiness in the form of wedding concept that is dominated with fairytale inspired elements, classic colors, roses, warm light, and nature inspired decoration. It is found that textually Bridestory conveys their achievement wrapped in a story of public figure’s wedding. The main role in the text production is the Editor in Chief as an end reader before the article is published. Bridestory has a standard in producing article, such as selecting the pictures that matched Bridestory’ style and revised the article if the pictures is not achieved their standard. Through in-depth interview with fifteen readers as the consumer of Bridestory, it is found that they are influenced to have a dream wedding by the visual text in the website and the popularity of Bridestory in social media. Bridestory constructs the hyperreality in their website which makes the consumer’s mind loses the ability to distinguish reality from fantasy.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Eva Leiliyanti, Ph.D.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris
Divisions: FBS > S1 Sastra Inggris
Depositing User: sawung yudo
Date Deposited: 26 May 2022 19:39
Last Modified: 26 May 2022 19:39
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/29162

Actions (login required)

View Item View Item