THE RELEVANCE OF LEARNING MATERIALS IN ENGLISH TEXTBOOK “MODULE A NEW APPROACH TO LEARN ENGLISH” FOR NOVICE LEVEL OF SMK TO THE CONTENT STANDARD 2006

ESRA SANGELIA, . (2011) THE RELEVANCE OF LEARNING MATERIALS IN ENGLISH TEXTBOOK “MODULE A NEW APPROACH TO LEARN ENGLISH” FOR NOVICE LEVEL OF SMK TO THE CONTENT STANDARD 2006. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Chapter V.pdf

Download (117kB)
[img] Text
Cover,Abstract, Lembar Pengesahan &Pernyataan, Acknowledgement, Daftar Isi.pdf

Download (524kB)
[img] Text
References.pdf

Download (287kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa apakah materi ajar yang terdapat dalam buku pelajaran bahasa Inggris relevan dengan Standar Isi 2006 sebagai standar nasional. Analisis dilakukan dengan mengkaji materi ajar yang terdapat di buku pelajaran yang digunakan oleh sebagian besar SMK di daerah Cikarang, Bekasi. Relevansi materi ajar terhadap tuntutan Standar Isi 2006 ditinjau dari ketersediaannya pada buku tersebut menurut tuntutan kompetensi. Ketersediaan materi ajar pada buku memberikan indikasi relevansi buku dengan Standar Isi 2006. Survey sederhana telah dilakukan untuk menentukan buku pelajaran yang paling dipilih oleh SMK di Cikarang. Analisa materi ajar di dalam buku teks dilakukan dengan menggunakan checklist sebagai instrument. Checklist yang digunakan mencakup kompetensi yang dikembangkan berdasarkan Kompetensi Dasar SMK level Novice yang tertuang dalam Standar Isi 2006. Dari sejumlah SMK yang disurvei, sebagian besar, enam dari dua belas SMK menggunakan buku pelajaran bahasa Inggris “Module A New Approach To Learn English” yang ditulis oleh Tim MGMP Bahasa Inggris dan diterbitkan oleh Humaniora Utama Press (HUP) sebagai bahan ajar utama. Hasil kajian menunjukkan bahwa sebagian besar dari kompetensi yang diharapkan (34 dari 35 kompetensi) tersedia di dalam buku tersebut. Dapat disimpulkan bahwa materi ajar dalam buku “Module A New Approach To Learn English” relevan dengan Standar Isi 2006, dengan tingkat relevansi 97%. This study was meant to analyze to what extent are the learning materials found in an English textbook relevant to the Content Standard 2006 as the national standard. The analysis done by reviewing the learning materials developed in the English textbook used by mostly SMK in Cikarang. The relevance of the learning materials in the textbook to the needs of Content Standard 2006 is seen from the availability considering to the competencies. The availability gave indication of how relevant the learning materials in the textbook to the Content Standard 2006. A simple survey to twelve SMK in Cikarang was conducted to gain factual data about what textbook is mostly used in SMK in district of Cikarang. The analysis of the learning materials in the textbook done by using a checklist as the proper instrument of the study. The checklist was developed into competencies considering to Basic Competence that are available in the Content Standard 2006 of Novice level SMK. From all of the schools being surveyed, most of them, six of twelve are using textbook titled “Module A New Approach To Learn English” written by Tim MGMP Bahasa Inggris which is published by Humaniora Utama Press (HUP) as the main source in teaching�learning process. The result of the learning material analysis showed that most of the competencies, 34 of 35 are available in the textbook. Therefore, the percentage is 97%. It means that the materials provided in “Module A New Approach To Learn English” for Novice Level of SMK are relevant to the Content Standard 2006 for Novice Level of SMK.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: Dra.Sri Sumarni, M.Pd
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: sawung yudo
Date Deposited: 27 Jun 2022 02:06
Last Modified: 27 Jun 2022 02:06
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/30763

Actions (login required)

View Item View Item