SURVEY PERU BAHAN PERILAKU DISIPLIN PESERTA DIDIK DALAM PELAKSANAAN KONSELING INDIVIDU PENDEKATAN RATIONAL EMOTIVE BEHAVIOR THERAPY (REBT) TEKNIK HOMEWORK ASSIGNMENT MAN 3 JAKARTA

NUR HERMATASIYAH, . (2021) SURVEY PERU BAHAN PERILAKU DISIPLIN PESERTA DIDIK DALAM PELAKSANAAN KONSELING INDIVIDU PENDEKATAN RATIONAL EMOTIVE BEHAVIOR THERAPY (REBT) TEKNIK HOMEWORK ASSIGNMENT MAN 3 JAKARTA. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (800kB)
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (434kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (484kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (419kB)
[img] Text
AWALAN.pdf

Download (580kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (467kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf

Download (536kB)
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (329kB)

Abstract

Perilaku disiplin terbentuk karena adanya kesadaran peserta didik untuk mebiasakan bersikap mengikuti aturan, nilai, norma di lingkungan sekolah dan masyarakat. Perilaku disiplin peserta didik berarti bertanggung jawab terhadap sikap dan keputusannya dilakukan secara sadar. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan gambaran secara mendalam terkait perubahan sikap dan perilaku disiplin peserta didik di sekolah setelah dilakukan konseling. Desain penelitian yang digunakan adalah metode survey. Konseling dilaksanakan melalui aplikasi Zoom dengan 3 tahap yaitu tahap awal terdiri dari 3 sesi, tema pada sesi 1 adalah pengenalan dan identifikasi permasalahan , sesi 2 dengan tema mengidentifikasi faktor pikiran tidak logis dan irasional dan sesi 3 dengan tema mengidentifikasi usaha dalam merubah pemikiran negatif menjadi positif. Tahap pertengahan terdiri dari 3 sesi, sesi 1 dengan tema membimbing dan membiasakan diri untuk disiplin, sesi 2 dengan tema mengevaluasi kegiatan sesi 3 dengan tema konseli mengevaluasi hasil tugas. Tahap pengakhiran terdiri dari 2 sesi yaitu sesi 1 dengan tema mengidentifikasi hasil pelaksanaan konseling, sesi 2 dengan tema mengidentifikasi keberhasilan konseling. Populasi pada penelitian ini adalah peserta didik kelas X IPA 1 MAN 3 Jakarta yang berjumlah 34. Sampel yang digunakan adalah Purposive Sampling. Pengumpulan data yang digunakan yaitu memberikan angket masalah disiplin peserta didik. Hasil penelitian menunjukkan data awal peserta didik memiliki masalah perilaku disiplin rendah dengan perolehan skor 30 kemudian skor mengalami penurunan menjadi 15 setelah dilakukan konseling. Skor diperoleh dari The School Discipline Scale (DAS). Pelaksanaan konseling dapat membantu peserta didik menjadi mandiri dan lebih baik dalam berperilaku. Dengan demikian penerapan konseling daring pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) teknik Homework Assignment efektif dalam menghadapi masalah kedisiplinan sekolah. Disciplinary behavior is due to the awareness of students to get used to following the rules, values, norms in the school and community environment. Disciplined behavior of students means being responsible for their attitudes and decisions made consciously. This study aims to get an in-depth picture of changes in attitudes and disciplinary behavior of students in schools. The research design used is a survey method. Counseling is carried out through the Zoom application with 3 stages, the initial stage consists of 3 sessions, the theme in session 1 is the introduction and identification of problems, session 2 with the theme of identifying illogical and irrational thinking factors and session 3 with the theme of identifying efforts to change negative thoughts into positive ones. . The middle stage consists of 3 sessions, session 1 with the theme of guiding and getting used to discipline, session 2 with the theme of evaluating activities, session 3 with the theme of the counselee evaluating the results of the task. The final stage consists of 2 sessions, namely session 1 with the theme of identifying the results of the implementation of counseling, session 2 with the theme of identifying the success of counseling. The population in this study were 34 students of class X IPA 1 MAN 3 Jakarta. The sample used was purposive sampling. The data collection used is to provide a questionnaire on student discipline problems. The results showed that the initial data of students had low disciplinary behavior problems with a score of 30 then the score decreased to 15 after counseling. Scores were obtained from The School Discipline Scale (DAS). Implementation of counseling can help students become independent and better behave. Thus, the application of online counseling with the Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) approach to the Homework Assignment technique is effective in dealing with school discipline problems.

Item Type: Thesis (Magister)
Uncontrolled Keywords: 1). Dr. Happy Karlina Marjo, M.Pd.,Kons 2). Dr. Herdi, M.Pd,
Subjects: Pendidikan > Bimbingan dan Konseling
Divisions: FIP > S2 Bimbingan Konseling
Depositing User: Users 14629 not found.
Date Deposited: 07 Jul 2022 05:40
Last Modified: 07 Jul 2022 05:40
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/31492

Actions (login required)

View Item View Item