PENGARUH PERSEPSI TENTANG DUKUNGAN ORGANISASI, KEPERCAYAAN DAN KOMITMEN AFEKTIF TERHADAP ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIOR (OCB) DOSEN UNIVERSITAS ISLAM JAKARTA (UIJ)

IRMA MUTHOHAROH, . (2022) PENGARUH PERSEPSI TENTANG DUKUNGAN ORGANISASI, KEPERCAYAAN DAN KOMITMEN AFEKTIF TERHADAP ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIOR (OCB) DOSEN UNIVERSITAS ISLAM JAKARTA (UIJ). Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (359kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (115kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (187kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (181kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (266kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (100kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (490kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

The objective of the research is to obtain information about the influence of perceived organizational support, trust, and affective commitment on lecturers’ organizational citizenship behaviour in Universitas Islam Jakarta (UIJ). This research was conducted for all lecturers of Universitas Islam Jakarta in 2018, using a survey method with path analysis applied in hypothesis testing. The sample of this study consisted of 109 lecturers or about 70% of the population of 150 lecturers of UIJ selected randomly by determining demographics such as age, gender, and education level, using the Slovin formula. The findings indicate, there is a positive direct effect from: (1) perceived organizational support on OCB of lecturers. (2) Trust on OCB of lecturers. (3) Affective commitment on OCB of lecturers. And there are indirect effects from; (4) perceived organizational support on OCB of lecturers through affective commitment. (5) Trust on OCB through affective commitment, and (6 perceived organizational support on OCB through trust, therefore to increase lecturer OCB can be done through perception of organizational support, trust, and affective commitment. These findings provide insights and suggestions that are useful for lecturers, management, and leaders in higher education institutions to learn to improve OCB among lecturers. ******* ABSTRAK Penelitian ini menguji pengaruh antara persepsi tentang dukungan organisasi, kepercayaan, dan komitmen afektif terhadap OCB dosen di Universitas Islam Jakarta (UIJ). Penelitian ini dilakukan untuk semua dosen Universitas Islam Jakarta pada tahun 2019, dengan menggunakan metode survei dengan analisis jalur yang diterapkan dalam pengujian hipotesis. Sampel penelitian ini terdiri atas 109 dosen atau sekitar 70% dari populasi 150 dosen UIJ dipilih secara acak dengan menentukan demografi seperti usia, jenis kelamin, dan jenjang pendidikan, dengan menggunakan rumus Slovin. Temuan menunjukkan, ada pengaruh langsung positif dari: (1) persepsi tentang dukungan organisasi terhadap OCB dosen. (2) kepercayaan terhadap OCB dosen. (3) komitmen afektif terhadap OCB dosen. Dan terdapat pengaruh tidak langsung; (4) persepsi tentang dukungan organisasi terhadap OCB dosen melalui komitmen afektif. (5)kepercayaan terhadap OCB dosen melalui komitmen afektif, dan (6) persepsi tentangdukungan organisasi terhadap OCB dosen melalui kepercayaan, Oleh karena itu untuk meningkatkan OCB dosen dapat dilakukan melalui persepsi tentang dukungan organisasi, kepercayaan, dan komitmen afektif. Temuan ini memberikan wawasan dan saran yang bermanfaat bagi dosen, manajemen, dan pemimpin di lembaga pendidikan tinggi untuk belajar meningkatkan OCB di antara para dosen. Kata kunci : Persepsi tentang dukungan organisasi, kepercayaan, komitmen afektif, dan organizational citizenship behaviour

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Dr. Suryadi ; 2). Dr. Matin, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Manajemen > Pendidikan, Riset Penelitian Bisnis
Divisions: PASCASARJANA > S3 Manajemen Pendidikan
Depositing User: Users 15727 not found.
Date Deposited: 05 Sep 2022 07:20
Last Modified: 05 Sep 2022 07:20
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/34860

Actions (login required)

View Item View Item