COMMUNICATION SKILLS – INTEGRATED AND MICROLEARNING – BASED ENGLISH LEARNING MATERIALS OF LISTENING FOR 9th GRADERS OF MILD INTELLECTUALLY DISABLED STUDENTS

RIFDAH NUR HIDAYATI, . (2022) COMMUNICATION SKILLS – INTEGRATED AND MICROLEARNING – BASED ENGLISH LEARNING MATERIALS OF LISTENING FOR 9th GRADERS OF MILD INTELLECTUALLY DISABLED STUDENTS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
BAB 1.pdf

Download (154kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (389kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (308kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (720kB) | Request a copy
[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (16kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (248kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Much research has been conducted over the years to discuss the potential use of micro-learning and communication skills. The previous research showed positive results for the use of micro-learning in the teaching and learning process. This research was aimed at designing communication skills-integrated and Micro-learning-based learning materials scripts of English listening for 9th graders of mild intellectually disabled students. DDR was used as the research method. The research provided the following results, firstly, the material is not fully integrated with communication skills and micro-learning. Secondly, the procedures of designing communication skills-integrated and micro-learning-based of English-listening learning materials scripts are described as follows: 1) selecting the micro-learning and communication skills descriptors; 2) analyzing the existing book material using micro-learning and communication skills descriptors; 3) classifying the descriptors which are not covered in the existing learning materials; 4) infusing the micro-learning and communication skills descriptors into the stage of listening learning materials which relevant; 5) designing the English-listening learning materials scripts. Third, the designed English-listening learning material script made use of micro-learning and communication skills descriptors in the stage of listening learning materials which is relevant. To conclude, this research provides practical recommendations for other researchers and materials developers to design learning materials that are integrated by the use of micro-learning and 21st-century skills. ********** Banyak penelitian telah dilakukan selama bertahun-tahun untuk membahas potensi penggunaan pembelajaran mikro dan keterampilan komunikasi. Penelitian sebelumnya menunjukkan hasil positif untuk penggunaan micro-learning dalam proses belajar mengajar. Penelitian ini bertujuan untuk merancang naskah materi pembelajaran mendengar bahasa Inggris terpadu keterampilan komunikasi dan pembelajaran berbasis mikro untuk siswa tunagrahita ringan kelas 9 SD. DDR digunakan sebagai metode penelitian. Penelitian ini memberikan hasil sebagai berikut, pertama, materi belum sepenuhnya terintegrasi dengan keterampilan komunikasi dan pembelajaran mikro. Kedua, prosedur perancangan naskah materi pembelajaran mendengar bahasa Inggris terintegrasi keterampilan komunikasi dan pembelajaran mikro diuraikan sebagai berikut: 1) pemilihan deskriptor pembelajaran mikro dan keterampilan komunikasi; 2) menganalisis materi buku yang ada dengan menggunakan deskriptor pembelajaran mikro dan keterampilan komunikasi; 3) mengklasifikasikan deskriptor yang tidak tercakup dalam bahan ajar yang ada; 4) menanamkan deskriptor pembelajaran mikro dan keterampilan komunikasi ke dalam materi pembelajaran mendengar yang relevan; 5) merancang naskah materi pembelajaran mendengar bahasa Inggris. Ketiga, naskah materi pembelajaran mendengar bahasa Inggris yang dirancang menggunakan deskriptor pembelajaran mikro dan keterampilan komunikasi dalam tahap materi pembelajaran mendengar yang relevan. Sebagai kesimpulan, penelitian ini memberikan rekomendasi praktis bagi peneliti dan pengembang materi lain untuk merancang materi pembelajaran yang terintegrasi dengan penggunaan pembelajaran mikro dan keterampilan abad ke-21.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum. ; 2). Dr. Siti Drivoka Sulistyaningrum, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Khusus
Pendidikan > Media Pembelajaran
Pendidikan > Aneka Ragam tentang Pendidikan
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 15522 not found.
Date Deposited: 09 Sep 2022 02:50
Last Modified: 09 Sep 2022 02:50
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/35320

Actions (login required)

View Item View Item