PERSEPSI MAHASISWA TERHADAP PEMANFAATAN KONFERENSI VIDEO DALAM PEMBELAJARAN JARAK JAUH KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA MANDARIN

PRAYOGA MAHAPUTRA WARDI, . (2022) PERSEPSI MAHASISWA TERHADAP PEMANFAATAN KONFERENSI VIDEO DALAM PEMBELAJARAN JARAK JAUH KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA MANDARIN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (730kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (175kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (216kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (168kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (222kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (89kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (218kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (550kB) | Request a copy

Abstract

Covid-19 pandemic has forced teachers and students to make some adjustments. One of the adjustments that aims to exercise the production and interaction in speaking skills is using video conferencing-based learning media. The pandemic have made 2 batches of UNJ PSPBM students have never participated in face-to-face learning. The purpose of this study was to determine the perception of UNJ PSPBM students who had never participated in face-to-face learning on the use of video conferencing-based learning media in basic level speaking skills distanced learning. Perception were researched using Davis's theory of the Technology Acceptance Model (TAM), which was seen from the ease of use and usefulness. This research is a qualitative descriptive study using survey method. The respondents in this study were 45 students of PSPBM UNJ class of 2020 and 2021, who participated in basic level of listening and speaking courses for the 2020/2021 and 2021/2022 academic years. The results showed that according to students who had never participated in face-to-face learning, the video conferencing-based learning media used by Chinese speaking skills distanced learning was easy to use and useful. This can be taken as a recommendation to continue the use of video conferencing-based learning media as an online distanced learning medium for basic level Mandarin speaking skills. Keywords: Perception, Video Conferencing, Distance Learning, Speaking Skills, Mandarin. ********** Pandemi Covid-19 membuat pengajar dan pemelajar perlu melakukan penyesuaian. Untuk melatih produksi dan interaksi dalam keterampilan berbicara salah satu penyesuaian yang dilakukan adalah dengan menggunakan media pembelajaran berbasis konferensi video. Kondisi pandemi telah mengakibatkan adanya 2 angkatan mahasiswa PSPBM UNJ yang sejak awal belum pernah mengikuti pembelajaran tatap muka. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi mahasiswa PSPBM UNJ yang belum pernah mengikuti pembelajaran tatap muka terhadap pemanfaatan media pembelajaran berbasis konferensi video dalam PJJ keterampilan berbicara tingkat dasar. Persepsi diteliti menggunakan teori Davis mengenai Technology Acceptance Model (TAM) yakni dilihat dari kemudahan pengguna dan kebermanfaatan. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan metode survei. Responden pada penelitian ini adalah 45 orang mahasiswa PSPBM UNJ angkatan 2020 dan 2021 peserta mata kuliah menyimak dan berbicara dasar tahun akademik 2020/2021 dan 2021/2022. Hasil penelitian menunjukkan menurut mahasiswa yang belum pernah mengikuti pembelajaran tatap muka, media pembelajaran berbasis konferensi video yang digunakan PJJ keterampilan berbicara bahasa Mandarin mudah digunakan dan bermanfaat. Hal ini dapat dijadikan pertimbangan untuk melanjutkan penggunaan media pembelajaran berbasis konferensi video sebagai media PJJ daring keterampilan berbicara bahasa Mandarin tingkat dasar.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Ayu Trihardini, M.A. ; 2). Aprilia Ruby Wikarti, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Mandarin
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Mandarin
Depositing User: Users 16305 not found.
Date Deposited: 09 Sep 2022 03:21
Last Modified: 09 Sep 2022 03:21
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/35416

Actions (login required)

View Item View Item