THE INCORPORATION OF DIGITAL CITIZENSHIP COMPETENCY IN MY ENGLISH STEP E-LEARNING MATERIALS FOR JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS: A CONTENT ANALYSIS

VIKASARI KAMALIYA, . (2022) THE INCORPORATION OF DIGITAL CITIZENSHIP COMPETENCY IN MY ENGLISH STEP E-LEARNING MATERIALS FOR JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS: A CONTENT ANALYSIS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (418kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (756kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (516kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (403kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (535kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

My English Step (MES), sebuah situs web belajar yang mengintegrasikan materi pembeljaran berbasis digital yang mendukung pembelajaran multimodal untuk siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP). Tujuan penulisan skripsi ini adalah untuk menganalisis bagaimana Digital Citizenship Competency (DCC) diintegrasikan ke dalam materi pembelajaran tersebut. DCC merupakan salah satu dari pengetahuan, kemampuan, sikap, dan nilai yang dibutuhkan untuk mencapai Target 4.7 dari Sustainable Development Goals (SDGs) 2030. Dengan mengumpulkan 120 materi pembelajaran dan menggunakan metode analisis konten, hasil penelitian menunjukan bahwa dimensi tertinggi yang terintegrasi adalah dimensi kemampuan dengan 55.92% [A1]pada materi kelas 7, 51.92% pada materi kelas 8, 56.44% pada materi kelas 9, disusul dengan dimensi pengetahuan dengan 30.49% pada materi kelas 7, 35.56% pada materi kelas 8, 33.96% pada materi kelas 9, kemudian dimensi sikap 11.84% pada materi kelas 7, 6.72% pada materi kelas 8, 8.07% pada materi kelas 9, dan terendah ada pada dimensi nilai dengan 1.69% pada materi kelas 7, 57.6% pada materi kelas 8, 1.62% pada materi kelas 9. Temuan juga menunjukan cara yang variatif untuk mengintegrasikan dimensi pengetahuan, kemampuan, dan sikap yaitu melalui penugasan dengan kemunculan sebanyak 198 kali dan diikuti oleh konten dengan kemunculan sebanyak 16 kali, dan tampilan visual sebanyak 5 kali. Berbeda dengan dimensi nilai yang lebih menggunakan konten (sebanyak 5 kali) dan penugasan (sebanyak 2 kali) sebagai mediumnya. Hasil temuan ini diharapkan menjadi alat bantu guru dan para pemangku kebijakan dalam upaya menyediakan materi pembelajaran berbasis digital yang variatif dan terpercaya, juga penyedia pnelaian objektif dalam analisis materi pembelajaran pada situs web pembelajaran MES. ******** My English Step (MES) as one of self-assisted learning website offers varied of digital learning materials (DLM) that supports multimodal learning for Junior High School students in Indonesia. This study aims at investigating the way how DCC are incorporated in MES DLM as citizenship that becomes one of knowledge, skills, attitudes, and values students need to acquire in order to participate in accomplishing Target 4.7 of Sustainable Development Goals (SDGs) by 2030. By compiling 120 DLM of 7th – 9 th Grade and utilizing content analysis method, the finding shows skills dimension are found to be the highest incorporation with 55.92% in Grade 7th, 51.92% in Grade 8th, and 56.44% in Grade 9th, followed by knowledge dimension with 30.49% in Grade 7th, 35.56% in Grade 8th, and 33.96% in Grade 9th, attitudes dimension 11.84% in Grade 7th, 6.72% in Grade 8th, and 8.07% in Grade 9th, and values dimension that is relatively low compared to the previous dimension with 1.69% in Grade 7th, 5.76% in Grade 8th, and 1.62% in Grade 9th. Moreover, Knowledge, skills, and attitudes dimension of DCC are mostly incorporated in all DLM categories through tasks (198 occurrences) and followed with significant amount of gap by contents (16 occurrences), and visual (5 occurrences), while values dimension are incorporated in the DLM for all categories through contents for the most part with 5 occurrences and only 2 occurrences in incorporating DCC through tasks. Therefore, these findings are expected to aid teachers and stakeholders in providing reliable and varied digital learning materials, and provide objective measurement of material analysis of MES learning website.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Prof.Dr. Ilza Mayuni, M.A. ; 2). Tara Mustikaning Palupi, M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 16145 not found.
Date Deposited: 15 Sep 2022 02:52
Last Modified: 15 Sep 2022 02:53
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/35876

Actions (login required)

View Item View Item