THE RHETORICAL FUNCTION OF CITATION PRACTICES IN UNDERGRADUATE STUDENTS' THESES IN APPLIED LINGUISTICS

SILVI WULANDARI, . (2022) THE RHETORICAL FUNCTION OF CITATION PRACTICES IN UNDERGRADUATE STUDENTS' THESES IN APPLIED LINGUISTICS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (233kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (166kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (372kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (145kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (225kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (571kB) | Request a copy

Abstract

This study aims to find out and to discuss the rhetorical functions used on citation practices of ELESP undergraduate students’ theses in Universitas Negeri Jakarta. This research uses qualitative method with descriptive statistics to give the description ofnumerical data. The analysis is conducted by adopting Petric (2007)’s framework of rhetorical functions of citation. The data source of this research consists of 50 theses of introduction and literature review chapter written by ELESP undergraduate students with Applied Linguistics topic published from 2018 to 2022 in repository of UNJ. The result found that ELESP undergraduate students frequently use attribution in the introduction and literature review chapters. Meanwhile, evaluation and further reference appear as the least rhetorical functions used in students’ citations. The conclusion is EFL undergraduate students in ELESP UNJ tend to re-tell and to summarize the extant knowledge to support their statements rather than evaluate and provide further information on the issue of the cited sources into the statements. Keywords: Undergraduate students’ theses, rhetorical functions, descriptive statistics *********** Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji dan mendiskusikan fungsi retoris yang digunakan dalam praktik kutipan di skripsi mahasiswa prodi Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Negeri Jakarta. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan statistika deskriptif untuk memberikan deskripsi data numerik. Analisis dilakukan dengan mengadopsi kerangka pendekatan fungsi retoris di dalam kutipan oleh Petric (2007). Sumber data pada penelitian ini terdiri dari 50 skripsi bab pendahuluan dan tinjauan pustaka yang ditulis oleh mahasiswa prodi Pendidikan Bahasa Inggris dengan topik linguistik terapan yang dipublikasi dari tahun 2018 sampai 2022 di repository UNJ. Hasil menemukan bahwa mahasiswa prodi Pendidikan Bahasa Inggris sering menggunakan atribusi dalam bab pendahuluan dan tinjauan pustaka. Sementara itu, evaluasi dan referensi lanjutan menjadi fungsi retoris yang jarang digunakan di dalam kutipan. Hasil menunjukan bahwa lulusan ELESP UNJ yang mempelajari bahasa inggris sebagai bahasa asing lebih memilih untuk mengutip ulang dan menyimpulkan teori yang ada dalam mendukung pernyataan daripada mengevaluasi dan menyajikan infromasi yang lebih mendalam di isu yang sedang dibawa sumber kutipan ke dalam pernyataan di penelitiannya. Kata Kunci: Skripsi mahasiswa, fungsi retoris pada kutipan, statistika deskriptif.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). I Wayan Darya, M.A. ; 2). Siti Wachidah, M.A.,Ph.D
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Linguistik
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 16465 not found.
Date Deposited: 15 Sep 2022 02:58
Last Modified: 15 Sep 2022 02:58
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/35906

Actions (login required)

View Item View Item