THE USE OF LINKING AS A MARKER OF STUDENTS’ FLUENT SPEECH: A DESCRIPTIVE STUDY AT SMA NEGERI 47 JAKARTA

MUTIARA NUR RACHMAWATI, . (2013) THE USE OF LINKING AS A MARKER OF STUDENTS’ FLUENT SPEECH: A DESCRIPTIVE STUDY AT SMA NEGERI 47 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
1. Cover.pdf

Download (120kB)
[img] Text
2. Pendahuluan.pdf

Download (298kB)
[img] Text
4. Chapter 2.pdf

Download (220kB)
[img] Text
3. Chapter 1.pdf

Download (124kB)
[img] Text
5. Chapter 3.pdf

Download (122kB)
[img] Text
6. Chapter 4.pdf

Download (452kB)
[img] Text
7. Chapter 5.pdf

Download (110kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi tipe penggabungan bunyi yang digunakan dalam bicara siswa oleh siswa kelas 10 SMA Negeri 47 Jakarta saat penyampaian pidato di kelas English Public Speaking, dan menganalisis kelancaran berbicara siswa kelas 10 SMA Negeri 47 Jakarta berdasarkan penggunaan penggabungan bunyi. Ini adalah sebuah studi deskriptif yang meliputi 32 siswa kelas 10 SMA Negeri 47 Jakarta tahun ajaran 2011/2012. Data penelitian ini adalah transkripsi dari bicara siswa kelas 10 SMA Negeri 47 Jakarta pada saat menyampaikan sebuah pidato di kelas English Public Speaking yang dikumpulkan dengan cara observasi. Sesuai dengan tujuan penelitian, data yang telah terkumpul dianalisis dan diklasifikasikan ke dalam tiga jenis penggabungan bunyi: Penggabungan bunyi konsonan ke vokal, penggabungan bunyi vokal ke vokal, dan penggabungan bunyi r. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ketiga tipe penggabungan bunyi tersebut digunakan dalam bicara siswa dan tipe yang paling sering digunakan dalam cara bicara tersebut adalah penggabungan konsonan ke vokal (70%). Sementara itu, tingkat kelancaran siswa kelas 10 SMA Negeri 47 Jakarta rendah. Berdasarkan penggunaan penggabungan bunyi, siswa hanya menggunakan 16% dari semua penggabungan bunyi yang mungkin terjadi dalam bicara siswa. Ini mengindikasikan bahwa siswa tidak memahami dan tidak sadar terhadap penggunaan linking di dalam bicara mereka. ***** This study was aimed at identifying the types of linking that were used in the students’ speech of tenth grade students of SMA Negeri 47 Jakarta in speech delivering of English Public Speaking class, and analyzing the fluency of the tenth grade students’ speech of SMA Negeri 47 Jakarta based on the use of linking. This is a descriptive study which involving 32 students of tenth grade of SMA Negeri 47 Jakarta year 2011/2012. The data of this study is the transcriptions of students’ speech of tenth grade students of SMA Negeri 47 Jakarta when delivering a speech on English Public Speaking class that were collected by observation. Consistent with the purpose of the study, the data collected were analyzed and classified into three types of linking: Consonant to Vowel (C-V) linking, Vowel to Vowel (V-V) linking, and linking-r. The findings reveal that those three types of linking were used in students’ speech and the type of linking that was most frequently used in students’ speech is Consonant to Vowel (C-V) linking (70%). Meanwhile, the fluency level of the tenth grade students’ speech is low. Based on the use of linking, the students only used 16% from all the potential links of their speeches. It indicates that the students did not understand and were not aware towards the use of linking in their speech.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dra. Lina Yudianti
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris
Divisions: FBS > S1 Sastra Inggris
Depositing User: Users 14685 not found.
Date Deposited: 20 Sep 2022 02:10
Last Modified: 20 Sep 2022 02:10
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/36170

Actions (login required)

View Item View Item