OKSY TRI PERTIWI, . (2022) PERAN GURU DALAM FILM LA VIE SCOLAIRE KARYA MEHDI IDIR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (353kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (506kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (137kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (239kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (354kB) | Request a copy |
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan aspek-aspek peran guru yang terdapat dalam film La Vie Scolaire karya Mehdi Idir. Peran guru penelitian ini mengacu pada teori aspek-aspek peran guru menurut Riopel yang diklasifikasikan menjadi empat aspek, yaitu: les aspects éducatifs (aspek edukatif), les aspects sociaux (aspek sosial), les aspects scolaires (aspek pendidikan), dan les aspects généraux (aspek umum). Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang menggunakan metode analisis isi, dengan pendekatan struktural karya sastra berupa unsur intrinsik pada film seperti plot, tokoh, dan latar. Kemudian dilanjutkan dengan mengidentifikasi dan menginterpretasi data berupa kutipan kata-kata, kalimat serta dialog yang menunjukkan aspek peran guru dalam objek yang diteliti. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini berupa teknik simak dan catat yang dibagi menjadi 3 tahap menurut Miles dan Huberman, yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi data. Data yang memuat empat aspek peran guru disajikan dalam bentuk tabel analisis data. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat 24 jumlah data yang menampilkan aspek-aspek peran guru dalam film La Vie Scolaire. Dari 24 jumlah data tersebut, secara rinci ditemukan 13 kutipan dialog yang menunjukkan les aspects éducatifs (aspek edukatif), 5 kutipan dialog yang menunjukkan les aspects sociaux (aspek sosial), 4 kutipan dialog yang menunjukkan les aspects généraux (aspek umum), dan 2 kutipan dialog yang menunjukkan les aspects scolaires (aspek pendidikan). The research aims to identify the aspects of the teacher's role that are present in the film La Vie Scolaire by Mehdi Idir. The aspects of the teacher's role in this research refer to Riopel's theory, which divides them into four categories: les aspects educatives (educational aspects), les aspects sociaux (social aspects), les aspects scolaires (academic aspects), and les aspects généraux (general aspect). This research is a qualitative research that uses content analysis method, with a structural approach to literary works in the form of intrinsic elements in the film such as plot, characters, and setting. The next step is identifying and interpreting the data in the form of quotations of words, sentences, and dialogues that show the aspects of the teacher's role in the object under study. The data collection techniques in this research were in the form of listening and note-taking techniques which were divided into 3 steps according to Miles and Huberman, which includes data reduction, data display, and conclusion drawing. The data that contains four aspects of the teacher's role are presented in the form of data analysis tables. The results of this research showed there are 24 data that show the aspects of the teacher's role in the film La Vie Scolaire. From the 24 data, there are in detail 13 citation dialogue showing les aspects educative (educational aspects), 5 citation dialogue showing les aspects of social (social aspects), 4 citation dialogue showing les aspects généraux (general aspects), and 2 citation dialogue showing les aspects scolaires (academic aspects).
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Yusi Asnidar, S.Pd, M.Hum 2). Evi Rosyani Dewi, S.S, M.Hum |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Perancis |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Perancis |
Depositing User: | Users 15957 not found. |
Date Deposited: | 29 Sep 2022 01:50 |
Last Modified: | 29 Sep 2022 01:50 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/36291 |
Actions (login required)
View Item |