PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DALAM UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA KELAS VIII-2 SMP NEGERI 170 JAKARTA PADA MATERI POLA BILANGAN

FARAH AYUDHITA SALSABILA, . (2020) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DALAM UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA KELAS VIII-2 SMP NEGERI 170 JAKARTA PADA MATERI POLA BILANGAN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
1. COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
2. BAB I.pdf

Download (977kB)
[img] Text
3. BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (672kB) | Request a copy
[img] Text
4. BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (543kB) | Request a copy
[img] Text
5. BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
6. BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (430kB) | Request a copy
[img] Text
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (345kB)
[img] Text
8. LAMPIRAN.pdf

Download (2MB)

Abstract

The purpose of this research is to find out how Problem Based Learning model can improve the ability of students to think critically in mathematics in class VIII-2 SMPN 170 Jakarta on Number Patterns subject. Based on the observation, interviews, and initial ability test of students in that class show that the initial ability of students to think critically is barely high which it has to be enhanced. In this study use four indicators of the ability to think mathematically and critically, there are: identifying and justifying concepts, generalizing, analyzing algorithm, and problem solving. This research method is Classroom Action Research (CAR) that is consisted in three cycles. This research is conducted on 30 students by selecting 6 students as research subjects from the groups of students with high, medium, and low academic abilities. Data analysis is performed with quantitative and qualitative data. This study shows the results of student’s mathematical and critical thinking on number patterns subject is increased through the application of Problem Based Learning model. The improvement of student’s ability to think mathematically and critically can be seen from final test results of each cycle. The improvement reached by SP1 is 75 in cycle I, 65 in cycle II, and 90 in cycle III. The improvement reached by SP2 is 68.8 in cycle I, 65 in cycle II, and 95 in cycle III. The improvement reached by SP3 is 68.8 in cycle I, 55 in cycle II, and 100 in cycle III. The improvement reached by SP4 is 43.8 in cycle I, 70 in cycle II, and 95 in cycle III. The improvement reached by SP5 is 50 in cycle I, 65 in cycle II, and 90 in cycle III. The improvement reached by SP6 is 43.8 in cycle I, 65 in cycle II, and 80 in cycle III. Key Words: Critical thinking in mathematics, Problem Based Learning. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana model pembelajaran Problem Based Learning dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis siswa di kelas VIII-2 SMP Negeri 170 Jakarta pada materi pola bilangan. Berdasarkan hasil observasi, wawancara, serta tes kemampuan awal di kelas tersebut terlihat bahwa kemampuan awal berpikir kritis yang dimiliki siswa masih rendah, sehingga perlu ditingkatkan. Penelitian ini menggunakan empat indikator kemampuan berpikir kritis matematis, yaitu mengidentifikasi dan menjastifikasi konsep, menggeneralisasi, menganalisis algoritma, dan memecahkan masalah. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam tiga siklus. Penelitian ini dilakukan kepada 30 siswa dengan memilih 6 siswa sebagai subjek penelitian yang mewakili siswa dengan kemampuan akademik tinggi, sedang, dan rendah. Analisis data dilakukan dengan data kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan berpikir kritis matematis keenam subjek penelitian pada materi pola bilangan mengalami peningkatan melalui penerapan model pembelajaran Problem Based Learning. Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis dapat dilihat dari nilai tes setiap akhir siklus siswa. Peningkatan yang dicapai SP1 adalah 75 pada siklus I, 65 pada siklus II, dan 90 pada siklus III. Peningkatan yang dicapai SP2 adalah 68.8 pada siklus I, 65 pada siklus II, dan 95 pada siklus III. Peningkatan yang dicapai SP3 adalah 68.8 pada siklus I, 55 pada siklus II, dan 100 pada siklus III. Peningkatan yang dicapai SP4 adalah 43.8 pada siklus I, 70 pada siklus II, dan 95 pada siklus III. Peningkatan yang dicapai SP5 adalah 50 pada sikus I, 65 pada siklus II, dan 90 pada siklus III. Peningkatan yang dicapai SP6 adalah 43.8 pada siklus I, 65 pada siklus II, dan 80 pada siklus III. Kata kunci: Berpikir Kritis Matematis, Problem Based Learning.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Drs. Swida Purwanto, M. Pd. ; 2). Puspita Sari, S. Pd., M. Sc.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar
Sains > Matematika
Divisions: FMIPA > S1 Pendidikan Matematika
Depositing User: Users 512 not found.
Date Deposited: 19 Mar 2020 17:08
Last Modified: 19 Mar 2020 17:08
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/3631

Actions (login required)

View Item View Item