PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF IPA SISWA KELAS V SD DI KECAMATAN SUKARAJA KABUPATEN BOGOR

TITIN SUPARTINI, . (2020) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF IPA SISWA KELAS V SD DI KECAMATAN SUKARAJA KABUPATEN BOGOR. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (475kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (95kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (250kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (180kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (212kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (57kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (433kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (426kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini secara umum bertujuan untuk mengetahui”Pengaruh Model Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar”. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian eksperimen. Penelitian ini menggunakan rancangan treatment by level 2 x 2 dengan variabel bebas model pembelajaran dan variabel terikat hasil belajar siswa materi IPA. Penelitian eksperimen ini menggunakan siswa kelompok eksperimen dan siswa kelompok kontrol. Pada penelitian ini yang akan dijadikan sampel adalah kelas VB dan Kelas VC dengan pertimbangan bahwa kelas tersebut bisa mewakili populasi. Langkah penentuan sampel dalam penelitian ini adalah dengan purposive sampling yaitu penentuan sampel dari anggota populasi dengan pertimbangan tertentu. Berdasarkan uji hipotesis dan pengembangan seperti yang telah dipaparkan, maka hasil dari penelitian ini adalah: (1) Secara keseluruhan terdapat perbedaan yang signifikan hasil belajar siswa antara yang mengikuti Pembelajaran dengan penerapan model discovery learning dengan siswa yang mengikuti Pembelajaran dengan model expository learning. Kemampuan hasil belajar siswa yang mengikuti Pembelajaran dengan model discovery learning lebih tinggi daripada siswa yang mengikuti Pembelajaran dengan model expository learning; (2) Secara keseluruhan terdapat pengaruh interaksi model pembelajaran dengan motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran IPA sekolah dasar; (3) Terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan model discovery learning dan model expository learning pada siswa yang memiliki motivasi yang tinggi dimana hasil belajar siswa yang memiliki motivasi tinggi dan mengikuti Pembelajaran dengan model discovery learning lebih tinggi daripada hasil belajar siswa yang mengikuti Pembelajaran dengan model expository learning; (4) Terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan model discovery learning dan model expository learning pada siswa yang memiliki motivasi belajar yang rendah, dimana hasil belajar siswa yang memiliki motivasi belajar rendah dan mengikuti Pembelajaran dengan model discovery learning, lebih tinggi daripada hasil belajar siswa yang mengikuti Pembelajaran dengan model expository learning. Kata Kunci : Model Pembelajaran, Motivasi, Hasil Belajar **************** This study generally aims to determine "The Effect of Learning Models and Learning Motivation on Science Cognitive Learning Outcomes in Elementary Schools". The research method used is experimental research. This study uses a treatment design by level 2 x 2 with independent variables learning models and dependent variables student learning outcomes of natural science materials. This experimental research used experimental group students and control group students. In this study, the VB class and Class VC will be sampled with the consideration that the class can represent the population. The step of determining the sample in this study is purposive sampling, namely the determination of the sample from members of the population with certain considerations. Based on hypothesis testing and development as has been described, the results of this study are: (1) Overall there are significant differences in student learning outcomes between those who take part in learning with the application of discovery learning models with students who take part in learning with expository learning models. The ability of learning outcomes of students who take learning with discovery learning models is higher than students who take learning with expository learning models; (2) Overall there is an influence of the interaction of learning models with students' learning motivation in elementary school natural science studies; (3) There are differences in student learning outcomes taught by the discovery learning model and expository learning models in students who have high motivation where the learning outcomes of students who have high motivation and follow learning with discovery learning models are higher than the learning outcomes of students who take learning with expository learning model; (4) There are differences in student learning outcomes taught by the discovery learning model and expository learning models in students who have low motivation to learn, where the learning outcomes of students who have low learning motivation and follow learning with the discovery learning model, higher than student learning outcomes who followed the Learning with expository learning model. Keywords: Learning Model, Motivation, Learning Outcomes

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Prof.Dr. M. Syarif Sumantri, M.Pd. ; 2). Dr.Ir. Rusmono, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan
Divisions: PASCASARJANA > S2 Pendidikan Dasar
Depositing User: Users 16615 not found.
Date Deposited: 10 Oct 2022 06:24
Last Modified: 10 Oct 2022 06:24
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/36574

Actions (login required)

View Item View Item