PENGARUH STRATEGI MEMBACA KOLABORATIF DAN GAYA KOGNITIF TERHADAP KEMAMPUAN MEMAHAMI BACAAN BAHASA INGGRIS (Penelitian Eksperimen di SMA NEGERI 71 di Jakarta Timur)

LEROY HOLMAN SIAHAAN, . (2023) PENGARUH STRATEGI MEMBACA KOLABORATIF DAN GAYA KOGNITIF TERHADAP KEMAMPUAN MEMAHAMI BACAAN BAHASA INGGRIS (Penelitian Eksperimen di SMA NEGERI 71 di Jakarta Timur). Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (691kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (184kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (527kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (387kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (53kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (122kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh strategi membaca kolaboratif dan gaya kognitif terhadap kemampuan siswa dalam memahami bacaan berbahasa Inggris. Penelitian kuantitatif ini menggunakan metode eksperimen desain faktorial ANOVA 2 x 2 pada siswa kelas kelas XI Tahun Pelajaran 2019/2020 di SMA Negeri 71 II Jakarta Timur. Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen tes pemahaman memahami bacaan berupa pilihan ganda dan tes gaya kognitif Group Embedded Figures Test. Analisis data menggunakan teknik analisis varians (Anava) dua jalur dengan uji F dengan taraf signifikansi 0,05. Temuan penelitian ini adalah: 1) terdapat perbedaan yang signifikan antara siswa yang diajar dengan strategi membaca kolaboratif Moda Daring dan Moda Luring; 2) terdapat perbedaan yang signifikan antara siswa yang mempunyai gaya kognitif Field Independent dan siswa yang mempunyai gaya kognitif Field Dependent; 3) terdapat pengaruh interaksi antara strategi Membaca kolaboratif dan gaya kognitif terhadap kemampuan memahami bacaan; 4) terdapat perbedaan kemampuan memahami bacaan pada kelompok siswa yang memiliki gaya kognitif field independent antara kelompok siswa yang mengikut pembelajaran dengan strategi kolaboratif membaca moda daring dan luring; 5) siswa pada kelompok gaya kognitif field dependent yang diajar dengan strategi membaca kolaboratif Moda Daring lebih rendah daripada Moda Luring; 6) kemampuan memahami bacaan siswa yang memiliki gaya kognitif field independent lebih tinggi dibandingkan dengan field dependent dengan pembelajaran strategi kolaboratif membaca moda daring; dan 7) siswa yang memiliki gaya kognitif field independent lebih rendah dibandingkan dengan field dependent dengan pembelajaran strategi kolaboratif membaca moda luring.********This study aims to analyze the effect of collaborative strategic reading and cognitive styles on students' ability to comprehend English reading text. This quantitative research used the experimental method of 2 x 2 ANOVA factorial design on eleventh graders of SMA Negeri 71 in East Jakarta in the academic year 2019/2020. The data collecting administered two instruments of reading comprehension tests in the form of multiple choice and cognitive style tests of the Group Embedded Figures Test. Data analysis used two-way anova with the F test at a significance level of 0.05. The findings of this study are: 1) There was a significant difference between students who are taught with collaborative strategic reading by Online and Offline Mode; 2) there was a significant differences between students with FI cognitive style and students with FD cognitive style; 3) There was an interaction effect between collaborative strategic reading and cognitive style on reading comprehension ability; 4) There was a difference in the reading comprehension skill among FI students who participate in learning with collaborative strategic reading by online and offline modes; 5) the reading comprehension skills of the field-dependent students taught with collaborative strategic reading in Online Mode were lower than those taught in Offline Mode; 6) when taught with collaborative strategic reading in online mode, the reading comprehension skills of the field independent students were higher than the field dependent ones; and 7) when taught with learning collaborative strategic in offline mode, the reading comprehension skills of the field independent students were lower than the field dependent ones. Keywords: Collaborative Strategic Reading, Cognitive Style, Field-Independent/Dependent, Reading Comprehension, English Text

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Prof.Dr. Aceng Rahmat, M.Pd. ; 2). Dr. Nuruddin, MA
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar
Bahasa dan Kesusastraan > Linguistik
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: PASCASARJANA > S3 Linguistik Terapan
Depositing User: Users 16706 not found.
Date Deposited: 18 Jan 2023 05:46
Last Modified: 18 Jan 2023 05:46
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/36715

Actions (login required)

View Item View Item