THE CORRELATION BETWEEN CONTEXT COMPREHENSION AND TRANSLATION ABILITY FROM ENGLISH INTO INDONESIA OF ELESPS FBS UNJ STUDENTS

RAKYAN ARYGGIE NARENDRATAMA, . (2023) THE CORRELATION BETWEEN CONTEXT COMPREHENSION AND TRANSLATION ABILITY FROM ENGLISH INTO INDONESIA OF ELESPS FBS UNJ STUDENTS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (881kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (296kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (487kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (333kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (423kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (220kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (245kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Dalam penerjemahan, konteks telah menjadi bagian terpenting dalam menggapai hasil teks terjemahan yang diinginkan. Dugaan ini didasari dari pemahaman bahwa jika penerjemah tidak bisa memahami konteks di dalam teks maka akan berdampak pada informasi yang harusnya disampaikan pada terjemahannya. Penelitian ini akan menunjukkan hubungan korelasi antara pemahaman konteks dengan kemampuan penerjemahan dengan mengukur tingkat korelasi antara dua subjek penelitian berdasarkan penelitian berbagai macam penelitian terkait. Partisipan dari penelitian ini adalah mahasiswa-mahasiswi dari ELESP FBS UNJ dari angkatan 2019 sampai 2021, dengan anggapan mereka belum atau sudah menyelesaikan mata kuliah penerjemahan. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif yang menggunakan metode korelasi Pearson. Teknik pengumpulan data dari penelitian ini menggunakan tes yang isinya terdiri dari dua bagian: bagian pertama mengetes pemahaman mahasiswa terhadap konteks dengan menggunakan pertanyaan yang sudah dibuat dan bagian kedua mengetes kemampuan penerjemahan mahasiswa dengan meminta menerjemahkan teks yang disediakan. Hasil dari penelitian ini mengungkapkan bahwa terdapat korelasi antara pemahaman akan konteks dengan kemampuan penerjemahan, tetapi hasil yang ditunjukkan memperlihatkan korelasi yang tergolong lemah dengan nilai korelasi sebesar 0,29. Dengan hasil yang didapat, peneliti menyimpulkan bahwa terdapat adanya korelasi antara pemahaman konteks dengan kemampuan penerjemahan mereka. ********** In translation, context has become one of the important factors in achieving desired translated text. This assumption based on the understanding of if the translator did not able to understand the context in the text, then it will be affecting the information that should be delivered on their translation. This research was showing the correlation between the context comprehension and translation ability by measuring correlation rate of two research subject based on multiple sources of related research. The participant of this research was college students from ELESP FBS UNJ from year 2019 to 2021, with assumption where they had or had not finishing translation class course. This is quantitative research that was using Pearson correlation method. The data was collected by using test that were split into two parts: first part was testing the participant’s context comprehension by using the prepared questions, and the second part was testing the participant’s translation ability by translating a text prepared. The result shown there was a correlation between context comprehension and translation ability, but the correlation rate was low with rate of 0.29. From the result, the researcher concluded that there is a correlation between college students context comprehension with their translation ability.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sudarya Permana, M.Hum. ; 2). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 17464 not found.
Date Deposited: 13 Mar 2023 01:18
Last Modified: 13 Mar 2023 01:18
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/37814

Actions (login required)

View Item View Item