PENGEMBANGAN MODEL ASESMEN MATEMATIKA SEKOLAH DASAR MENGGUNAKAN FRAMEWORK TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY (TIMSS) 2019

TATAN ZENAL MUTAKIN, . (2023) PENGEMBANGAN MODEL ASESMEN MATEMATIKA SEKOLAH DASAR MENGGUNAKAN FRAMEWORK TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY (TIMSS) 2019. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Cover.pdf

Download (301kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (215kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (391kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (187kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (416kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (82kB) | Request a copy
[img] Text
daftar pustaka.pdf

Download (162kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan model asesmen matematika sekolah dasar menggunakan Framework Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2019. Pengembangan model yang digunakan mengadaptasi penelitian berbasis desain/design-based research McKenney & Reeves. Responden dalam penelitian ini adalah peserta didik sekolah dasar negeri di wilayah DKI Jakarta sebanyak 686. Pengambilan data dilaksanakan pada bulan Maret 2022. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah purposive sampling. Analisis data menggunakan teori respon butir model Rasch dengan bantuan Program Winstep Versi 4.4.7. Hasil penelitian menunjukkan: 1) Asesmen matematika SD dengan pendekatan Framework TIMSS 2019 meliputi penilaian: a) Domain konten yang terdiri dari bilangan, pengukuran dan geometri, serta data, b) Domain kognitif yang terdiri level berpikir mengetahui, menerapkan, dan menalar, 2) Pengujian psikometrika menghasilkan jumlah data peserta didik yang sesuai dengan Model Rasch sebanyak 625 dan 65 butir soal. 65 butir soal tersebut dapat menjadi acuan sebagai instrumen matematika SD yang dapat dijadikan barometer kemampuan matematika SD peserta didik di Wilayah DKI Jakarta. 3) Pembakuan skala dengan model Rasch menghasilkan bahwa dari 625 peserta didik yang menjadi responden penelitian dikelompokkan menjadi 28 kelompok dengan skor transformasi tertinggi 497, terendah 216, dan rata-rata skor transformasi 368. dan 4) Penetapan standar (standard setting) kemampuan matematika SD yang menjadi sampel dalam penelitian ini mencakup tiga tingkatan kemampuan, yaitu: tinggi dengan skor 558, menengah dengan skor 499, dan rendah dengan skor 443. Sebagai perbandingan, hasil penetapan standar studi TIMSS tahun 2019 terdiri dari empat tingkatan, yaitu: tingkat lanjut (skor 625), tinggi (skor 550), menengah (skor 475), dan rendah (skor 400). Berdasarkan kesimpulan tersebut, peneliti merekomendasikan empat hal berikut ini: 1) Melakukan peninjauan kurikulum terutama dalam menentukan kompetensi dasar (KD) yang ada pada pelajaran matematika kelas I - IV SD agar tidak jauh berbeda dengan KD yang terdapat dalam TIMSS, 2) Menambahkan sampel penelitian dan butir soal yang lebih bervariasi, khususnya soal yang berkategori rendah dan menengah, 3) Membekali pendidik dengan kemampuan mendesain butir tes yang baku dan terstandar, 4) Memperluas wilayah penelitian agar dapat menghasilkan penetapan standar secara nasional. Kata Kunci: Asesmen, Matematika, Framework TIMSS 2019 ABSTRACT This study aims to the develop a model for assessing mathematics of elementary school by using the Framework Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2019 and adopting McKenney & Reeves' design-based research (DBR). The respondents were totally 686 students of public elementary schools in Jakarta. The data collection was carried out in March 2022. The sampling technique used was purposive sampling. In the data analysis process, the writer uses Rasch’s model of item response theory (IRT) with the help of Winstep 4.4.7 Version. The results show: 1) The assessment of mathematics of elementary school by using the TIMSS 2019 Framework includes: a) Content domain which consists of numbers, measurement, geometry, and data, b) Cognitive domain which consists of knowing, applying, and reasoning levels. 2) In accordance with the Rasch Model, the psychometric testing produces 625 student data and 65 test items. The total 65 test items can be considerably used as a reference of mathematics instruments for elementary school and as a barometer of mathematics competence of elementary school students in Jakarta Region. 3) The result of transformation scores after applying Rasch model as the standardization of scale shows that from 625 students as the respondents (divided into 28 groups), the highest score is 497, the lowest score is 216, and the average of transformation score is 368. 4) The standard setting of mathematics competence of elementary school students as the sample in this study includes three levels, namely: high level with the score of 558, medium level with the score of 499, and low level with the score of 443. As a comparison, the results of setting the TIMSS study standard in 2019 consisted of four levels, namely: advanced level (score 625), high level (score 550), medium level (score 475), and low level (score 400). Based on the results, the researcher recommends the stakeholder to take the following four suggestions: 1) Review the curriculum of elementary school, especially in determining the basic competencies in mathematics for grades I - IV so that they are not much different from the basic competencies contained in TIMSS, 2) Add research samples and test items that are more varied, especially questions that are categorized low and medium, 3) train teachers to get the competence of designing standardized test items, 4) Expand the research area in order to produce national standard setting. Keywords: Assessment, Mathematical, Framework TIMSS 2019

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Burhanuddin Tola, M.A. 2). Bahrul Hayat, Ph. D.
Subjects: Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan
Divisions: PASCASARJANA > S3 Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan
Depositing User: Users 17723 not found.
Date Deposited: 07 Mar 2023 01:27
Last Modified: 07 Mar 2023 01:27
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38133

Actions (login required)

View Item View Item