DECONSTRUCTING JUNIOR HIGH SCHOOL ENGLISH LEARNING MATERIALS BASED ON MICROLEARNING

RIEMAS DINA NUGRAHANI, . (2023) DECONSTRUCTING JUNIOR HIGH SCHOOL ENGLISH LEARNING MATERIALS BASED ON MICROLEARNING. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (655kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (1MB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Microlearning provides smaller units of a subject that can be accessed anywhere in a relatively short period as numerous learning methods are adapted using technologies to support learning activities to become more efficient. The concept of microlearning intends to make students learn with a specific focus in a brief session. This study aims to analyze the extent of microlearning in the existing junior high school English learning materials as well as to describe the description of junior high school English learning materials based on microlearning. This study uses a qualitative research approach to analyze 25 English learning materials that are applied and used by junior high school English language teachers in East Jakarta, DKI Jakarta. The study found that most of the junior high school English learning materials are not microlearning-based as those are not fulfilled the indicators of microlearning-based junior high school English learning materials. The procedure of deconstructing 36 basic competencies into microlearning object material are including recognizing the topic and the instructional activities as well as finding suitable microlearning object materials for the activities. The total 195 microlearning object materials are varied such as Short video, Games, PPT, Quizziz, Interactive e-Learning Website, podcast, YouTube video, digital flashcard, and many more. In summary, as the existing English learning materials do not fulfill the indicators, the procedure of deconstructing basic competencies are made to form a microlearning object materials.   Pembelajaran mikro menyediakan unit materi pembelajaran yang lebih kecil yang dapat diakses di mana saja dalam waktu yang relatif singkat di saat banyaknya metode pembelajaran yang diadaptasi menggunakan teknologi untuk mendukung kegiatan pembelajaran menjadi lebih efisien. Konsep pembelajaran mikro bermaksud membuat siswa belajar suatu fokus tertentu dalam sesi singkat. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis sejauh mana pembelajaran mikro pada materi pembelajaran bahasa Inggris SMP yang ada serta mendeskripsikan materi pembelajaran bahasa Inggris SMP berbasis pembelajaran mikro. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif untuk menganalisis 25 materi pembelajaran bahasa Inggris yang diterapkan dan digunakan oleh guru bahasa Inggris SMP di Jakarta Timur, DKI Jakarta. Studi ini menemukan bahwa sebagian besar materi pembelajaran bahasa Inggris SMP tidak berbasis pembelajaran mikro karena tidak memenuhi indikator materi pembelajaran bahasa Inggris SMP berbasis pembelajaran mikro. Prosedur mendekonstruksi 36 KD ke dalam materi objek pembelajaran mikro meliputi pengenalan topik dan kegiatan pembelajaran serta menemukan materi objek pembelajaran mikro yang cocok untuk kegiatan tersebut. Total 195 materi objek pembelajaran mikro bervariasi seperti video pendek, permainan online, PPT, Quizziz, interaktif website e-Learning, podcast, video YouTube, kartu pengingat digital, dan masih banyak lagi. Singkatnya, karena materi pembelajaran bahasa Inggris yang ada tidak memenuhi indikator, prosedur dekonstruksi kompetensi dasar dibuat untuk membentuk materi objek pembelajaran mikro.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd. ; 2). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 17526 not found.
Date Deposited: 14 Mar 2023 02:53
Last Modified: 14 Mar 2023 02:53
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38432

Actions (login required)

View Item View Item