DESIGNING MICROLEARNING-BASED VIDEO CONTENT AND DIGITAL LITERACY-INFUSED ENGLISH LEARNING MATERIALS FOR FIFTH GRADERS

LAILATUL MAYA, . (2023) DESIGNING MICROLEARNING-BASED VIDEO CONTENT AND DIGITAL LITERACY-INFUSED ENGLISH LEARNING MATERIALS FOR FIFTH GRADERS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (551kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (972kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (470kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (602kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Sudah banyak pemutakhiran dan kajian terhadap pengembangan materi pembelajaran bahasa Inggris, namun eksplorasi komprehensif terhadap pengembangan materi pembelajaran berbasis microlearning dan literasi digital tampaknya masih kurang. Dengan demikian, penelitian tentang topik ini sangat penting untuk mengarahkan pengembangan dan penggunaan praktis bahan pembelajaran bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan konten video berbasis microlearning dan materi pembelajaran bahasa Inggris yang diinfuskan literasi digital untuk siswa kelas lima. Penelitian ini menggunakan penelitian desain dan pengembangan yang diusulkan oleh Richey & Klein (2014). Secara spesifik, penelitian pengembangan bahan ajar ini merujuk pada prosedur yang dirujuk dari Allela (2021). Demi mencapai tujuan penelitian, dilakukan analisis terhadap materi pembelajaran bahasa Inggris yang ada di tiga sekolah dasar di wilayah yang berbeda. Produk yang dirancang dari penelitian ini adalah lima microlearning object material (MLOM) dalam bentuk video, yang kemudian divalidasi oleh lima ahli pedagogi, enam ahli media, dan tiga praktisi. Selanjutnya, produk tersebut telah dipresentasikan kepada 25 siswa di dua sekolah dasar untuk uji coba kelompok kecil. Hasil validasi yang terkumpul kemudian dianalisis dengan menggunakan perhitungan skor rata-rata. Berdasarkan hasil tersebut, nilai validitas berada di antara 4,39 dan 4,93 yang menunjukkan produk memenuhi kualifikasi sebagai bahan ajar yang valid. Oleh karena itu, penelitian ini merekomendasikan agar guru bahasa Inggris kelas lima sekolah dasar dapat mengambil manfaat dari penggunaan video pembelajaran bahasa Inggris berbasis microlearning dan literasi digital untuk memfasilitasi pengajaran bahasa Inggris di kelas mereka. ***** There have been numerous updates and studies on the development of English learning materials, but a comprehensive exploration of microlearning-based and digital literacy-infused learning material development appears to be lacking. Thus, research on this topic is essential for directing the development and practical use of English learning materials. This research aims to develop microlearning-based video content and digital literacy-infused English learning materials for fifth graders. This research employed the design and development research proposed by Richey & Klein (2014). Specifically, this research on the development of learning materials refers to the procedure described in Allela (2021). For the sake of achieving the research objectives, an analysis of the existing English learning materials was conducted in three primary schools in distinct regions. The designed products of this research are five microlearning object materials (MLOM) in the form of videos, which are then validated by five pedagogy experts, six media experts, and three practitioners. Furthermore, the products have been presented to 25 students in two primary schools for small group trials. The collected validation results are then analyzed using the mean score calculation. According to the results, the validity values fall between 4,39 and 4,93, indicating the products meet the qualification as valid learning material. Therefore, this research recommends that primary school fifth-grade English teachers may benefit from using microlearning-based and digital literacy-infused English learning videos to facilitate English teaching in their classroom.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd. ; 2). Prof. Dr. Muchlas Suseno, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 18127 not found.
Date Deposited: 02 Aug 2023 03:40
Last Modified: 02 Aug 2023 03:40
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38913

Actions (login required)

View Item View Item