PENGARUH KAMPANYE LOVE AVOSKIN LOVE EARTH TERHADAP SIKAP FOLLOWERS INSTAGRAM @AVOSKINBEAUTY DALAM PENGELOLAAN SAMPAH PLASTIK

ANGGANA ALETTA BIMANTORO, . (2023) PENGARUH KAMPANYE LOVE AVOSKIN LOVE EARTH TERHADAP SIKAP FOLLOWERS INSTAGRAM @AVOSKINBEAUTY DALAM PENGELOLAAN SAMPAH PLASTIK. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (928kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (890kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (752kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (506kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (764kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (361kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (299kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Kampanye merupakan suatu tahapan perencanaan kegiatan komunikasi baik individu ataupun kelompok harus mampu membangun komunikasi dua arah, mengajak masyarakat lebih aktif dan kontribusi menyukseskan kampanye, dengan cara menyampaikan informasi yang sesuai dengan kebutuhan khalayak dan sifatnya persuasif. Begitu juga pada kampanye love avoskin love earth yang bertujuan merubah sikap followers menjadi lebih baik dalam mengelola sampah plastik menjadi barang yang lebih berguna. Tujuan adanya penelitian ini untuk mengetahui adanya pengaruh kampanye love avoskin love earth terhadap sikap followers Instagram @avoskinbeauty dalam pengelolaan sampah plastik. Teori yang digunakan adalah teori integrasi informasi yang merupakan pembentukan informasi berpotensi merubah sikap masyarakat dan keyakinan pada individu. Penelitian ini memiliki dua variabel, di antaranya variabel kampanye sebagai variabel independen dan variabel sikap sebagai variabel dependen. Variabel kampanye memiliki empat dimensi, yaitu isi pesan, struktur pesan, pelaku kampanye dan saluran kampanye, sedangkan variabel sikap memiliki tiga dimensi, yaitu kognitif, afektif dan konatif. Penelitian ini menggunakan paradigma positivisme dengan pendekatan kuantitatif dan metode survei penelitian. Jenis penelitian ini menggunakan deskriptif untuk menjelaskan peristiwa objek penelitian. Jumlah populasi dalam penelitian ini sebanyak 682.000 dengan sampel penelitian berjumlah 100 responden. Teknik pengambilan sampel penelitian ini menggunakan rumus slovin. Adapun teknik analisis data penelitian ini untuk mengolah data menggunakan teknik bivariate dan univariate regresi linear sederhana. Hasil pada penelitian ini bahwa terdapat pengaruh yang signifikan kampanye love avoskin love earth terhadap sikap followers Instagram @avoskinbeauty dalam pengelolaan sampah plastik, yang berarti Ha diterima dan Ho ditolak. Hal ini ditunjukkan pada nilai Sig. sebesar 0.000. Kampanye Love Avoskin Love Earth dilakukan melalui akun Instagram @avoskinbeauty harus disampaikan dengan jelas oleh para pelaku kampanye yang lebih responsif dengan para pengikutnya. Selain itu, para pengikut seharusnya memahami dan percaya pada informasi kampanye dengan mencari sumber terpercaya. Campaign is a stage of planning communication activies, both for individuals and groups, where they should be able to establish two-way communication, encourage active participation and contribution from the community to make the campaign successful, by delivering information that aligns with audience’s needs and is persuasive in nature. This also applies to the “Love Avoskin Love Earth” campaign, which aims to change the attitude of followers towards better management of plastic waste by transforming it into more useful items. The purpose of this research is to investigate the impact of the Love Avoskin Love Earth campaign on the attitude of Instagram Followers (@avoskinbeauty) towards plastic waste management. The theory used in this research is the theory of information integration, which focuses on the formation of information that has the potential to change societal attitudes and individual beliefs. This study involves two variables, namely the campaign variable as the independent variable and the attitude variables as the dependent variable. The campaign variable consists of four dimensions, namely message content, message structure, campaign actors, and campaign channels, while the attitude variable has three dimensions, namely cognitive, affective, and conative. The research follows a positivist paradigm with a quantitative approach and a survey research method. This type of research utilizes descriptive analysis to explain the events of the research object. The population for this study consists of 682.000 individuals, and the research sample includes 100 followers of Instagram account @avoskinbeauty. The data analysis technique employed in this research involves bivariate and univariate analysis using simple linear regression. The results of this research indicate a significant influence of the Love Avoskin Love Earth campaign on the attitudes of Instgram followers @avoskinbeauty toward plastic waste management. This Means that the alternative hypothesis (Ha) is accepted, while the nul hypothesis (Ho) is rejected. This is demonstrated by the Sig. value of 0.000, indicating that the significance value (p-value) is smaller than 0,05. Additionally, the highest dimension of the campaign, as indicated by the respondents is the campaign channel. Many respondents agreed that Instagram social media is an appropriate medium for delivering the Love Avoskin Love Earth campaign. The love avoskin love earth campaign is conducted through the Instagram account @avoskinbeauty must be delivered clearly by campaign actors who are more active and interactive with their followers. Additionally, followers should understand and believe in the campaign information by seeking reliable sources.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Maulina Larasati Putri, M.I.KOM. 2). Vera Wijayanti Sutjipto, M.SI.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Indonesia
Divisions: FIS > S1 Ilmu Komunikasi
Depositing User: Users 18419 not found.
Date Deposited: 21 Aug 2023 03:35
Last Modified: 21 Aug 2023 03:35
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/39220

Actions (login required)

View Item View Item