HUBUNGAN PEMBELAJARAN KOKURIKULER KUNJUNGAN KE MUSEUM DENGAN HASIL BELAJAR IPS DALAM KURIKULUM MERDEKA (STUDI PADA SISWA KELAS VII DI SMP NEGERI 97 JAKARTA)

DINDA HUMAIDA, . (2023) HUBUNGAN PEMBELAJARAN KOKURIKULER KUNJUNGAN KE MUSEUM DENGAN HASIL BELAJAR IPS DALAM KURIKULUM MERDEKA (STUDI PADA SISWA KELAS VII DI SMP NEGERI 97 JAKARTA). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (672kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (289kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (341kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (491kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (495kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (252kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (282kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat hubungan pembelajaran kokurikuler kunjungan ke museum dengan hasil belajar IPS dalam Kurikulum Merdeka pada siswa kelas VII di SMP Negeri 97 Jakarta. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dengan metode ex post facto dengan total sampel sebanyak 45 siswa yang dipilih secara acak dari total populasi 180 siswa kelas VII di SMP Negeri 97 Jakarta. Berdasarkan pengujian prasyarat analisis data dan pengujian hipotesis yang telah dilakukan, hasil dari uji koefisien korelasi yaitu nilai Sig = 0,000 < 0,05. Artinya, H1 diterima yang mana pembelajaran kokurikuler kunjungan ke museum berkorelasi signifikan dengan hasil belajar IPS. Hal ini berarti apabila pembelajaran kokurikuler kunjungan ke museum semakin sering dilaksanakan, maka hasil belajar IPS juga akan meningkat. ***** This study aims to determine whether there is a relationship between co-curricular learning of museum visits with social studies learning outcomes in the Merdeka Curriculum for grade VII students at SMP Negeri 97 Jakarta. This type of research is quantitative with ex post facto method with a total sample of 45 students randomly selected from a total population of 180 grade VII students at SMP Negeri 97 Jakarta. Based on the prerequisite testing of data analysis and hypothesis testing that has been carried out, the results of the correlation coefficient test are value Sig = 0,000 < 0,05. That is, H1 is accepted where co-curricular learning of museum visits is significantly correlated with social studies learning outcomes. This means that if co-curricular learning visits to museums are carried out more often, social studies learning outcomes will also increase.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Desy Safitri, M.Si. ; 2). Sujarwo, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Aneka Ragam tentang Pendidikan
Divisions: FIS > S1 Pendidikan IPS
Depositing User: Users 18455 not found.
Date Deposited: 21 Aug 2023 05:50
Last Modified: 21 Aug 2023 05:50
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/39265

Actions (login required)

View Item View Item