PEMANFAATAN MUSEUM RUMAH BUDAYA SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN SEJARAH DI SMA/MAN KECAMATAN BANDA

WINTO, . (2023) PEMANFAATAN MUSEUM RUMAH BUDAYA SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN SEJARAH DI SMA/MAN KECAMATAN BANDA. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf.pdf

Download (496kB)
[img] Text
BAB I.pdf.pdf

Download (140kB)
[img] Text
BAB 2.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (154kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (213kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (129kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 6.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (49kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf.pdf

Download (108kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Kreativitas guru sejarah dalam mengemas bahan ajar atau menyampaikan materi kepada para peserta didik dapat menarik minat pembelajaran sejarah. Memanfaatkan lingkungan sekitar sebagai media pembelajaran, seperti arsip di lembaga kearsipan di daerah atau tinggalan benda sejarah yang ada di museum, cagar budaya atau rumah budaya dan sejarah di daerah tertentu. Penelitian ini bertujuan untuk (1) Menjelaskan peran guru sejarah dalam memanfaatkan Museum Rumah Budaya sebagai sumber pembelajaran Sejarah di Banda Naira. (2) Menjelaskan motivasi belajar peserta didik ketika mengunjungi langsung ke Museum Rumah Budaya. (3) Menjelaskan kendala yang dihadapi guru sejarah dan peserta didik dalam memanfaatkan Museum Rumah Budaya sebagai sumber pembelajaran sejarah. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus dengan menggunakan data primer dan sekunder. Dalam proses pengumpulan data terdiri dari observasi partisipan (observasi partisipan), wawancara mendalam (in-depth interview) serta Dokumentasi. Hasil penelitian menunjukan bahwa (1) pemanfaatan Museum Rumah Budaya sebagai sumber pembelajaran sejarah di SMA/MAN Kecamatan Banda menunjukan bahwa kurang optimal karna dari ke enam sekolah SMA/MAN hanya terdapat satu sekolah yang benar-benar memanfaatkan Museum Rumah Budaya sebagai sumber pembelajar sejarah dengan melibatkan peserta didik secara langsung, yaitu sekolah MAN 4 Maluku Tengah. (2) Peserta didik sangat termotivasi dan menyukai pembelajaran sejarah yang dilakukan oleh guru sejarah MAN 4 Maluku Tengah dengan memanfaatkan sumber sejarah yang ada di lingkungan sekitar, salah satunya dengan memanfaatkan Museum Rumah Budaya. (3) Ada beberapa kendala guru dan peserta didik dalam memanfaatkan museum sebagai sumber pembelajaran diantaranya yaitu waktu, dana dan jarak serta pengetahuhan pengelola museum yang kurang. The creativity of history teachers in packaging teaching materials or delivering material to students can attract interest in learning history. Utilizing the surrounding environment as a learning medium, such as archives at archival institutions in the area or historical objects left in museums, cultural reserves or cultural and historical houses in certain areas. This study aims to (1) explain the role of history teachers in utilizing the Rumah Budaya Museum as a source of learning history in Banda Naira. (2) Explain the learning motivation of students when visiting the Culture House Museum directly. (3) Describe the obstacles faced by history teachers and students in utilizing the Rumah Budaya Museum as a source of learning history. This study uses a qualitative method with a case study approach using primary and secondary data. The data collection process consisted of participant observation, in-depth interviews and documentation. The results showed that (1) the use of the Rumah Budaya Museum as a source of history learning at SMA/MAN in Banda District showed that it was not optimal because out of the six SMA/MAN schools there was only one school that actually used the Rumah Budaya Museum as a source of history learning by involving students directly, namely the Central Maluku MAN 4 school. (2) Students are very motivated and like history lessons conducted by history teachers at MAN 4 Central Maluku by utilizing historical sources in the surrounding environment, one of which is by utilizing the Rumah Budaya Museum. (3) There are several obstacles for teachers and students in utilizing museums as learning resources including time, funds and distance as well as lack of knowledge of museum managers.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Abrar, M.Hum., 2). Dr. Umasih, M.Hum.
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIS > S2 Pendidikan Sejarah
Depositing User: Users 18973 not found.
Date Deposited: 31 Aug 2023 02:10
Last Modified: 31 Aug 2023 02:10
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/40447

Actions (login required)

View Item View Item