EMI ELMA CITIYA, . (2023) DEVELOPING CRITICAL THINKING SKILLS- INFUSED AND MICROLEARNING-BASED ENGLISH READING MATERIALS FOR 8TH GRADERS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER. pdf.pdf Download (668kB) |
|
Text
BAB 1.pdf.pdf Download (203kB) |
|
Text
BAB 2.pdf.pdf Restricted to Registered users only Download (758kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf.pdf Restricted to Registered users only Download (419kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf.pdf Restricted to Registered users only Download (173kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTKA.pdf.pdf Download (325kB) |
|
Text
Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK Emi Elma Citiya, (2023). Mengembangkan Bahan Ajar Membaca Bahasa Inggris Berbasis Pembelajaran Mikro dengan Menginfusikan Kemampuan Berpikir Kritis untuk Tingkat Kelas Delapan. Tesis. Jakarta: Program Magister Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta. Pembelajaran mikro telah menjadi tren terkenal yang sangat besar dalam bidang pendidikan dan pelatihan. Pembelajaran mikro telah terbukti signifikan sebagai metode alternative bagi pembelajar digital yang belajar sesuai dengan kebutuhannya, kapan saja, dan dimana saja. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan materi membaca berbasis pembelajaran mikro dengan menanamkan keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas delapan. Terdapat beberapa sub-tujuan dari penelitian ini: 1) menganalisis materi membaca bahasa Inggris yang sudah ada; 2) menjelaskan prosedur pengembangan materi membaca bahasa Inggris berbasis pembelajaran mikro dengan penanaman keterampilan berpikir kritis; 3) mengembangkan materi membaca bahasa Inggris berbasis pembelajaran mikro dengan penanaman keterampilan berpikir kritis; 4) mengukur validitas materi membaca bahasa Inggris berbasis pembelajaran mikro dengan penanaman keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas delapan. Penelitian ini menggunakan metode penelitian desain dan pengembangan yang terdiri dari empat fase: analisis kebutuhan, desain prototipe, evaluasi desain, dan revisi desain. Terdapat empat temuan dari penelitian ini. Pertama, materi membaca bahasa Inggris yang ada belum sepenuhnya berbasis pembelajaran mikro dan keterampilan berpikir kritis. Kedua, proses pengembangan materi membaca berbasis pembelajaran mikro dengan penanaman keterampilan berpikir kritis telah dijelaskan. Ketiga, naskah materi pembelajaran dikembangkan dengan menggunakan deskriptor pembelajaran mikro dan keterampilan berpikir kritis ke dalam tahapan-tahapan pembelajaran yang disesuaikan dengan capaian pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka. Keempat, materi membaca bahasa Inggris berbasis pembelajaran micro dengan infusi keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas delapan divalidasi oleh dua orang ahli yaitu ahli pedagogi dan media. Hasil dari penelitian ini adalah pengembangan materi membaca bahasa Inggris berbasis microlearning dengan penanaman keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas delapan yang menggunakan tiga objek pembelajaran mikro: Infogarfis, PowerPoint, dan Google-Forms. Kata kunci: keterampilan berpikir kritis, pembelajaran mikro, materi membaca bahasa Inggris, ********** ABSTRACT Emi Elma Citiya (2023). Developing Critical Thinking Skills- Infused And Microlearning-Based English Reading Materials For 8th Graders. Thesis. Jakarta: Master Program of English Language Education, Faculty of Language and Art, Jakarta State University. The microlearning has become increasingly popular trend in education and training. Microlearning has proven to be significant as one of alternative method for digital learners who learn according to their needs, anytime and anywhere. Hence, this research aimed to develop microlearning-based reading materials with the infusion of critical thinking skills for eighth graders. There were sub- objectives of this studies: 1) to analyze the existing English reading materials; 2) to explain the procedures for developing microlearnng-based English reading materials with the infusion of critical thinking skills; 3) to develop microlearning- based reading materials with the infusion of critical thinking skills; 4) to measure the validity of microlearning-based English reading materials with the infusion of critical thinking skills for eighth graders. This research applied Design and Development Research method consist of four phases: need analysis, prototype design, design evaluation, and design revision. There were four finding of this research. First, the existing English reading materials have not been fully microlearning-based and critical thinking skills. Second, the process of developing microlearnign-based reading materials with the infusion of critical thinking skills was explained. Third, the learning materials scripts were developed by using microlearning descriptors and critical thinking skills into learning stages that were adjusted to capaian pembelajaran in Kurikulum Merdeka. Fourth, the English reading materials that are microlearning-based and critical thinking skills infused for eighth graders were validated by two experts of pedagogic and media. The result of this study was the development of microlearning-based English reading materials with the infusion of critical thinking skills for eighth graders that utilized three microlearning objects materials: Infographics, PowerPoint, and Google Forms. Keywords: Critical Thinking Skill, Microlearning, Reading Skills, Eighth Graders
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Sri Sumarni, M.Pd. ; 2). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Users 18171 not found. |
Date Deposited: | 07 Sep 2023 05:58 |
Last Modified: | 07 Sep 2023 05:58 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/41465 |
Actions (login required)
View Item |