SEPTIARA SHELLA BERLIANA, . (2023) ASPIRASI KARIR GENERASI Z DI ERA DISRUPSI 4.0 SMA SWASTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (259kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (350kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (346kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (265kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (128kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (240kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (745kB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan gambaran mengenai aspirasi karir generasi Z di era disrupsi 4.0 pada SMA Swasta. O’ Brien (2016) memaparkan bahwa aspirasi karir mengacu pada keinginan indivdu untuk memilih karir tertentu, yang ditujukan sebagai motivasi dalam mewujudkan karir di masa depan. Pada pembentukannya aspirasi karir dipengaruhi oleh faktor intrinsik dan faktor ekstrinsik. Generasi Z yang memiliki karakersitik yang khas, saat ini sedang dihadapkan pada tantangan untuk memilih karir dimasa yang akan datang dimana mereka akan mempersiapkan diri untuk masuk ke dunia kerja. Era disrupsi 4.0 menjadi tantangan tersendiri bagi generasi Z dalam pembentukan aspirasi karir. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif deskriptif dengan populasi sebanyak 965 dan sampel sebanyak 303 di salah satu SMA Swasta. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa secara keseluruhan aspirasi karir siswa berada pada skor 94,77 dari skor maksimal sebanyak 120. Aspirasi karir yang menyangkut tiga aspek yakni achievement aspiration, leadership aspiration dan educational aspiration menggambarkan pada bagaimana keinginan individu untuk memiliki harapan dan cita-cita karir dimasa yang akan datang. Pada penelitian ini dari ketiga aspek aspirasi karir didapati bahwa aspirasi karir generasi Z cenderung lebih mengarah pada aspirasi pencapaian sebagaimana hasil dari skor rata-rata 33,39 yang lebih tinggi dibandingkan dengan kedua aspek lainnya yakni eduacational aspiration 31,21 dan leadership aspiration 30,17. Aspirasi karir yang dimiliki oleh generasi Z ini berbeda dengan generasi sebelumnya yakni X yang aspirasinya berorientasi pada leadership aspiration. Sehingga implikasi yang dapat diterapkan untuk meningkatkan aspirasi karir pada generasi Z adalah peningkatan motivasi melalui bimbingan karir di sekolah. ***** This study aims to get an overview of the career aspirations of Generation Z in the era of disruption 4.0 in private high schools. O'Brien (2016) explained that career aspirations refer to an individual's desire to choose a particular career, which is intended as motivation in realizing a career in the future. In the formation of career aspirations are influenced by intrinsic factors and extrinsic factors. Generation Z, which has unique characteristics, is currently faced with the challenge of choosing a career in the future where they will prepare themselves to enter the world of work. The era of disruption 4.0 is a challenge for generation Z in forming career aspirations. This study used a descriptive quantitative method with a population of 965 and a sample of 303 in one of the private high schools. The results of this study indicate that overall student career aspirations are at a score of 94.77 out of a maximum score of 120. Career aspirations involve three aspects namely achievement aspiration, leadership aspiration and educational aspiration describes how the individual desires to have career hopes and aspirations in the future. In this study, from the three aspects of career aspirations, it was found that the career aspirations of generation Z tend to be more towards achievement aspirations as a result of an average score of 33.39 which is higher than the other two aspects, namely educational aspiration 31,21 and leadership aspiration 30,17. The career aspirations of generation Z are different from the previous generation, namely X, whose aspirations are career-oriented leadership aspiration. So the implication that can be applied to increase career aspirations in generation Z is to increase motivation through career guidance at school.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Ahmad Rifqy AS, S.Pd., M.Pd. ; 2). Prof. Dede Rahmat Hidayat, M.Psi |
Subjects: | Pendidikan > Bimbingan dan Konseling |
Divisions: | FIP > S1 Bimbingan Dan Konseling |
Depositing User: | Users 20357 not found. |
Date Deposited: | 14 Sep 2023 01:48 |
Last Modified: | 14 Sep 2023 01:48 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/41734 |
Actions (login required)
View Item |