YUNIAR CHOERUNNISA, . (2023) AN ANALYSIS OF COGNITIVE PROCESS PRESENTED IN LEARNING INSTRUCTION IN TEXTBOOK “BAHASA INGGRIS TINGKAT LANJUT” FOR GRADE XI BASED ON BLOOM’ REVISED TAXONOMY. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (153kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (318kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (283kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (350kB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (140kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (147kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (881kB) | Request a copy |
Abstract
English Language Education Study Programme Faculty of Language and Arts of Universitas Negeri Jakarta A textbook should be designed to lead students to be able to think more critically astute, more constructive, more collaborative in a correct step so that they can acquire the learning objective. The aims of this research were to find out kinds of cognitive process dimensions based on Revised Bloom’s Taxonomy in learning activity of textbook “Bahasa Inggris Tingkat Lanjut” for Senior High School and found the distribution of the higher and lower order thinking skill in reading, listening, writing, and speaking activity. This study was conducted by using descriptive qualitative method. The data of this research was the instructions of learning activity in the “Bahasa Tingkat Lanjut” textbook for XI grade published by the Ministry of Education and Culture in 2021 as the new implementation of Kurikulum Merdeka. After analyzed the data, the result of this study was the learning activity in the textbook covered all the cognitive process dimensions in learning instruction, that out of 157 instructions from 103 learning activity of reading, listening, writing, and speaking, the remembering category is the most dominant with 68 out of 157 (43.3%). Following with understanding category 31 out of 157 with 19.7%, applying 15 out of 157 (9.6%), analyzing 9 out of 157 (5.7%), evaluating 23 out of 157 (14.6%), and creating 11 out of 157(7.1%). In conclusion, the learning activity in Bahasa Inggris Tingkat Lanjut" textbook covered all category of cognitive process and emphasis low order thinking skills in the learning instructions with total percentage of low-level cognitive process of 72.7% combined from remembering, understanding, and applying. Based on the findings, the recommendation from this study are for textbook writer, teachers to provide more balanced distribution of Cognitive Domain and focusing on higher level thinking rather than lower order level thinking, and also for future researcher to conduct related to analyzing cognitive process dimension of Bloom’s Revised Taxonomy in the textbook used by any school especially written by native speaker of English. ***** Buku ajar harus dirancang untuk mengarahkan siswa agar mampu berpikir kritis lebih tajam, lebih konstruktif, lebih kolaboratif dalam langkah yang benar sehingga mereka dapat mencapai tujuan pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui macam-macam dimensi proses kognitif berdasarkan tentang Revisi Taksonomi Bloom dalam kegiatan pembelajaran buku teks “Bahasa Inggris Tingkat Lanjut” untuk SMA dan menemukan distribusi keterampilan berpikir tingkat tinggi dan rendah dalam kegiatan membaca, menyimak, menulis, dan berbicara. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode kualitatif deskriptif. Data penelitian ini adalah petunjuk kegiatan pembelajaran pada buku teks “Bahasa Tingkat Lanjut” kelas XI terbitan Kemendikbud tahun 2021 sebagai implementasi baru Kurikulum Merdeka. Setelah dilakukan analisis data, hasil penelitian ini adalah aktivitas pembelajaran dalam buku ajar mencakup seluruh dimensi proses kognitif dalam pembelajaran pembelajaran, bahwa dari 157 instruksi dari 103 aktivitas pembelajaran membaca, menyimak, menulis dan berbicara, kategori mengingat adalah paling dominan dengan 68 dari 157 (43,3%). Mengikuti dengan memahami kategori 31 dari 157 dengan 19,7%, menerapkan 15 dari 157 (9,6%), menganalisis 9 dari 157 (5,7%), mengevaluasi 23 dari 157 (14,6%), dan membuat 11 dari 157 (7,1 %) Kesimpulannya, aktivitas pembelajaran pada buku ajar “Bahasa Inggris Tingkat Lanjut” sudah mencakupsemua kategori ranah kognitif dan menekankan keterampilan berpikir tingkat rendah dalam pembelajaran dengan persentase total 72,7% gabungan dari ranah mengingat, memahami, dan menerapkan. Berdasarkan temuan, rekomendasi dari penelitian ini ditujukan untuk penulis buku teks, guru untuk memberikan distribusi yang lebih seimbang dari Domain Kognitif dan berfokus pada pemikiran tingkat yang lebih tinggi daripada pemikiran tingkat yang lebih rendah, dan juga bagi peneliti di masa depan untuk melakukan studi yang berkaitan dengan menganalisis ranah proses kognitif dari Revisi Taksonomi Bloom dalam buku teks yang digunakan oleh sekolah mana pun terutama yang ditulis oleh penutur asli bahasa Inggris.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Drs. Dr. Muchlas Suseno, M.Pd. 2). Dr. Sri Sulastini, M.A |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Users 18890 not found. |
Date Deposited: | 12 Sep 2023 01:52 |
Last Modified: | 12 Sep 2023 01:52 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42139 |
Actions (login required)
View Item |