PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ECO-MOBILE LEARNING PADA MATERI EKOSISTEM DI SMA

INDRI FAJAR LESTARI, . (2023) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ECO-MOBILE LEARNING PADA MATERI EKOSISTEM DI SMA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (567kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (189kB)
[img] Text
BAB 2 .pdf
Restricted to Registered users only

Download (328kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (313kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (429kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (123kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA .pdf

Download (197kB)
[img] Text
LAMPIRAN .pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pendidikan di Indonesia terus mengalami perubahan dan perbaikan sesuai dengan perkembangan dalam segala bidang kehidupan. Seiring dengan perkembangan teknologi, pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi diperlukan untuk meningkatkan efisiensi dan efektivitas pembelajaran. Untuk meningkatkan ketersampaian informasi, pendidikan ditunjang dengan penggunaan media pembelajaran yang sesuai. Salah satu bentuk penggunaan teknologi dalam media pembelajaran adalah penggunaan mobile learning. Mobile learning ini memuat materi ekosistem yang diberinama Eco-Mobile Learning. Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan media pembelajaran Eco-Mobile Learning pada materi ekosistem di SMA sebagai media pembelajaran yang layak dan tervalidasi. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development (R & D) dengan tahapan sesuai model ADDIE. Penelitian ini dilaksanakan pada bulan Januari sampai bulan Juli 2023. Subjek uji penelitian meliputi validator ahli (ahli media, ahli materi, dan ahli Bahasa), guru biologi, 30 peserta didik kelas XI MIPA. Hasil rata-rata uji kelayakan ahli media, ahli materi, dan ahli bahasa adalah 3,44 dengan kategori sangat valid, hasil uji penggunaan oleh guru biologi adalah 93,75% dengan kategori sangat layak, dan hasil uji one to one evaluation, uji kelompok kecil dan uji kelompok besar secara berturut-turut adalah 91,6 %, 90,625%, 83,6% dengan kategori sangat layak. ***** Education in Indonesia continues to experience changes and improvements in accordance with developments in all areas of life. Along with technological developments, the use of information and communication technology is necessary to increase the efficiency and effectiveness of learning. To improve the delivery of information, education is supported by the use of appropriate learning media. One form of using technology in learning media is mobile learning. This mobile learning contains ecosystem material called Eco-Mobile Learning. The purpose of this study is to develop Eco-Mobile learning media for ecosystem material in high school as a true and valid learning medium. This study uses the Research and Development (R & D) method with stages according to the ADDIE model. This research is conducted from January to July 2023. The research test subjects include expert validators (media experts, material experts, and language experts), biology teachers, and 30 students in class XI MIPA. The average result of the due diligence by media experts, material experts, and linguists is 3.44 with a very valid category; the results of the used test by biology teachers are 93.75% with a very feasible category; and the results of the one-to-one evaluation test, small group test, and large group test, respectively, are 91.6%, 90.6%, and 83.6% with very feasible categories.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Drs. Refirman Djamahar. M. Biomed ; 2). Eka Putri Azrai. S.Pd., M.Si.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Pendidikan > Media Pembelajaran
Sains > Sains, Ilmu Pengetahuan Alam
Sains > Ilmu Bumi > Biologi
Divisions: FMIPA > S1 Pendidikan Biologi
Depositing User: Users 20345 not found.
Date Deposited: 12 Sep 2023 02:57
Last Modified: 12 Sep 2023 02:57
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42184

Actions (login required)

View Item View Item