PROBLEM-SOLVING SKILLS IN THE TEXTBOOK "PATHWAY TO ENGLISH FOR GRADE X PHASE E" IN RELATION TO KURIKULUM MERDEKA: A CONTENT ANALYSIS

RIZKI PRIMA JULIANTI, . (2023) PROBLEM-SOLVING SKILLS IN THE TEXTBOOK "PATHWAY TO ENGLISH FOR GRADE X PHASE E" IN RELATION TO KURIKULUM MERDEKA: A CONTENT ANALYSIS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (694kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (844kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (455kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (471kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

21st-century skills are a set of skills that are important for students to be mastered in the majority of schools in Indonesia, especially problem-solving skills. This study aims to find the extent to which the learning instructions in the textbook for 10th grade promote the student's problem-solving skills and how the learning instructions in the textbook incorporate problem-based learning. This study is using a qualitative method with a content analysis approach. The source of the data is a textbook entitled “Pathway to English for SMA/MA Grade X Phase E” by Penerbit Erlangga which was written by Th. M. Sudarwati and Eudia Grace which was using the latest curriculum in Indonesia, Kurikulum Merdeka Belajar. This study reveals that there are 15 problem-solving skills learning instructions, approximately 7.772% out of 193 learning instructions available in this book are in the form of questions, instructions, and projects. There are four aspects of problem-solving skills under investigation which are Transforming ability, Answering ability, Interpreting ability, and Verifying ability. This study shows that out of 15 problem-solving learning instructions, 9 learning instructions in question form complete fewer indicators than 5 projects which contain the most problem-solving aspects in the learning instructions. The result of this study suggests teachers and material developers use this textbook as a reference for learning materials as it contains problem-solving skills. Keywords: 21st Century-skills, Problem-solving skills, Textbook “Pathway to English for Grade X Phase E”, Kurikulum Merdeka Belajar, Learning instructions Keterampilan abad ke-21 merupakan seperangkat keterampilan yang penting untuk dikuasai oleh siswa di sebagian besar sekolah di Indonesia, terutama keterampilan pemecahan masalah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana instruksi pembelajaran dalam buku teks untuk kelas 10 yang mempromosikan keterampilan pemecahan masalah siswa dan bagaimana instruksi pembelajaran dalam buku teks tersebut menggabungkan pembelajaran berbasis masalah. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan analisis isi. Sumber data penelitian ini adalah buku teks yang berjudul "Pathway to English for SMA/MA Grade X Phase E" oleh Penerbit Erlangga yang ditulis oleh Th. M. Sudarwati dan Eudia Grace yang menggunakan kurikulum terbaru di Indonesia, Kurikulum Merdeka Belajar. Penelitian ini mengungkapkan bahwa terdapat 15 instruksi pembelajaran keterampilan pemecahan masalah, sekitar 7,772% dari 193 instruksi pembelajaran yang tersedia dalam buku ini berbentuk pertanyaan, instruksi, dan proyek. Terdapat empat aspek kemampuan pemecahan masalah yang diteliti yaitu kemampuan mentransformasi, kemampuan menjawab, kemampuan menafsirkan, dan kemampuan memverifikasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dari 15 petunjuk belajar pemecahan masalah, 9 petunjuk belajar yang diteliti memenuhi lebih sedikit indikator dibandingkan dengan 5 proyek yang mengandung aspek pemecahan masalah paling banyak pada petunjuk belajarnya. Hasil penelitian ini menyarankan kepada para guru dan pengembang materi untuk menggunakan buku ajar ini sebagai referensi bahan ajar karena memuat kemampuan pemecahan masalah. Kata kunci: Keterampilan Abad 21, Keterampilan pemecahan masalah, Buku teks "Pathway to English for Grade X Phase E", Kurikulum Merdeka Belajar, Petunjuk pembelajaran.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Imas Wahyu Agustina, M.Pd. 2). Dr. Hanip Pujiati
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 20127 not found.
Date Deposited: 18 Sep 2023 01:52
Last Modified: 18 Sep 2023 01:52
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42583

Actions (login required)

View Item View Item