CREATIVITY ELEMENTS IN NARRATIVE VIDEOS ON YOUTUBE FOR THE NINTH GRADE OF JUNIOR HIGH SCHOOLS

Nalika Ligar Katiasa Nugraha, . (2023) CREATIVITY ELEMENTS IN NARRATIVE VIDEOS ON YOUTUBE FOR THE NINTH GRADE OF JUNIOR HIGH SCHOOLS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (278kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (121kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (195kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (199kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (767kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (47kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (211kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Video naratif kreatif yang diposting di YouTube telah terbukti dapat membantu siswa dalam mempelajari teks naratif dan meningkatkan kreativitas siswa untuk membuat produk kreatif yang unggul. Selain kelebihannya, ada tantangan dan risiko yang harus dipertimbangkan oleh guru karena YouTube adalah platform berbagi video dengan akses terbuka. Penelitian ini bertujuan untuk melihat apakah video naratif yang diunggah di YouTube sudah memenuhi elemen kreativitas yang dapat membantu siswa kelas IX SMP mempelajari teks naratif. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan analisis konten untuk menganalisis lima belas video naratif dari tiga saluran YouTube; Dongeng Kita, English Fairy Tales, dan Gigglebox. Lima belas video terpilih telah diunggah dalam tujuh tahun terakhir. Dengan menggunakan kerangka kerja dari D'Souza (2021), temuan menunjukkan bahwa video naratif terpilih telah memenuhi sekitar 30% hingga 80% unsur kreativitas. Aspek pengalaman imersif penonton dengan persentase 45% merupakan aspek yang paling dominan ditemukan pada elemen kreativitas pada video naratif. Sebaliknya, aspek pengembangan dan kontrol adalah yang paling rendah dalam elemen kreativitas pada video naratif dengan persentase 25,5%. Video naratif menunjukkan keragaman, perbedaan atau fitur yang dapat membedakan video naratif dengan versi sebelumnya (teks naratif). Penelitian ini diharapkan dapat menjadi rekomendasi bagi guru dalam memilih video naratif di YouTube untuk mendukung bahan ajar pembelajaran teks naratif dan sekaligus meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa. ***** Creative narrative videos posted on YouTube have been proven to help students learn the narrative text and enhance students’ creativity toward making an excellent creative product. Along with the advantages, there are challenges and risks that teachers must consider since YouTube is an open-access video-sharing platform. This study aims to see whether narrative videos posted on YouTube meet creativity elements that can help ninth-grade junior high school students learn narrative text. This study used a qualitative method with content analysis to analyze fifteen narrative videos from three YouTube channels; Dongeng Kita, English Fairy Tales, and Gigglebox. The selected fifteen videos have been uploaded within the last seven years. Using the framework from D'Souza (2021), the findings show that the selected narrative videos fulfilled around 30% to 80% of the creativity elements. The audience immersive experience aspect, with a percentage of 45%, is the most dominant aspect of the narrative video's creativity elements. In contrast, the development and control aspect is the least in the creativity elements of narrative video, with a percentage of 25,5%. The narrative video demonstrates diversity, a distinction or feature that distinguishes a narrative video from the previous version (narrative text). This study is expected to be a recommendation for teachers in choosing narrative videos on YouTube to support teaching material for teaching narrative text and simultaneously enhance students' creative thinking skills.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sudarya Permana, M.Hum. ; 2). Imas Wahyu Agustina, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 19989 not found.
Date Deposited: 18 Sep 2023 02:29
Last Modified: 18 Sep 2023 02:29
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42605

Actions (login required)

View Item View Item