Representation of Gender in The English Textbook Entitled: “Stop Bullying Now” For SMA/ MA/ SMK/ MAK Grade XI

Zahra, Zahra (2023) Representation of Gender in The English Textbook Entitled: “Stop Bullying Now” For SMA/ MA/ SMK/ MAK Grade XI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Cover.pdf

Download (471kB)
[img] Text
Bab I.pdf

Download (147kB)
[img] Text
Bab II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (188kB) | Request a copy
[img] Text
Bab III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (160kB) | Request a copy
[img] Text
Bab IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (232kB) | Request a copy
[img] Text
Bab V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (86kB) | Request a copy
[img] Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (128kB)
[img] Text
Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (667kB) | Request a copy

Abstract

Zahra. 2022. Representasi Gender di Buku Bahasa Inggris: “Stop Bullying Now” untuk SMA/ MA/ SMK/ MAK kelas XI di Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Negeri Jakarta. Skripsi, Jakarta: Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta. Buku pelajaran memiliki peran yang sangat signifikan dalam membentuk pandangan dan persepsi siswa terhadap gender. Representasi gender yang ada dalam bahan ajar dapat mempengaruhi cara siswa memahami peran dan posisi laki-laki dan perempuan dalam masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis representasi gender dalam buku pelajaran dengan menggunakan pendekatan kuantitatif dan grid gender representasi yang dikembangkan oleh Brugeilles and Cromer (2009). Hasil penelitian menunjukkan bahwa tokoh laki-laki mendominasi representasi dalam buku pelajaran. Jumlah tokoh laki-laki dimunculkan lebih banyak dibandingkan dengan tokoh perempuan. Selain itu, tokoh laki-laki juga cenderung memperoleh peran yang sesuai dengan stereotipe gender dalam masyarakat patriarki. Hal ini menunjukkan adanya ketidakseimbangan dalam representasi gender dalam buku pelajaran. Penemuan ini memiliki implikasi yang penting dalam upaya menciptakan bahan ajar yang inklusif dan beragam agar mampu mencerminkan kesetaraan dan keberagaman gender dalam masyarakat. Dengan memahami dan mengenali ketidakseimbangan ini, diharapkan dapat mendorong para pengembang bahan ajar untuk menyusun konten yang lebih representatif dan sensitif terhadap isu-isu gender. Kata kunci: representasi gender, buku pelajaran Zahra. 2022. Representation of Gender in The English Textbook Entitled: “Stop Bullying Now” For SMA/ MA/ SMK/ MAK Grade XI of Senior High School at English Language Education Study Programme Universitas Negeri Jakarta. Skripsi, Jakarta: English Education Study Program, Faculty of Languages and Arts, Universitas Negeri Jakarta ***** Textbook have a significant role to build students' views and perceptions of gender. Gender representation in teaching materials can influence the way students understand the roles of male and female in society. This research aims to analyze gender representation in textbook using a quantitative approach and the gender representation grid developed by Brugeilles and Cromer (2009). The findings reveal a significant dominance of male characters in the representation within the textbook. The number of male characters presented is considerably higher than that of female characters. Moreover, male characters tend to be assigned roles that align with gender stereotypes prevailing in patriarchal societies. This indicates an imbalance in gender representation within the textbook. These findings carry significant implications for creating inclusive and diverse learning materials to ensure they reflect gender equality and diversity within society. By understanding and recognizing this imbalance, it is hoped that content developers will be motivated to produce more representative and gender-sensitive materials. Keywords: gender representation, textbook

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sudarya Permana, M.Hum ; 2). Rika Andayani, S.Pd, M.Pd
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 18782 not found.
Date Deposited: 19 Sep 2023 01:32
Last Modified: 19 Sep 2023 01:32
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42720

Actions (login required)

View Item View Item