HUBUNGAN KESEJAHTERAAN PSIKOLOGIS DENGAN RESILIENSI AKADEMIK PADA MAHASISWA TAHUN PERTAMA DI FAKULTAS PENDIDIKAN PSIKOLOGI UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA

FITRI AMALIA, . (2023) HUBUNGAN KESEJAHTERAAN PSIKOLOGIS DENGAN RESILIENSI AKADEMIK PADA MAHASISWA TAHUN PERTAMA DI FAKULTAS PENDIDIKAN PSIKOLOGI UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (999kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (179kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (139kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (284kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (294kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (93kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (230kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (696kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian kuantitatif ini bertujuan untuk meneliti hubungan kesejahteraan psikologis dengan resiliensi akademik pada mahasiswa tahun pertama di Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Jakarta. Penelitian ini melibatkan sebanyak 146 responden mahasiswa tahun pertama di FPPsi UNJ yang berusia 17-21 tahun. Alat ukur yang digunakan adalah Psychological Well-Being Scale (PWBS) yang dikonstruksi oleh Ryff (1989) dan Academic Resilience Scale (ARS) yang dikonstruksi oleh Cassidy (2016). Pengumpulan data menggunakan teknik random sampling dan diolah menggunakan uji korelasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara kesejahteraan psikologi dengan resiliensi akademik pada mahasiswa tahun pertama di Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Jakarta, dengan sig. 0.000 (sig. < α) dan skor r sebesar 0.668. Artinya, apabila kesejahteraan psikologis yang dimiliki semakin tinggi, maka resiliensi akademik juga semakin tinggi. Begitu pula sebaliknya, apabila kesejahteraan psikologis semakin rendah, maka resiliensi akademik pun semakin rendah. Kata kunci: Resiliensi akademik, Kesejahteraan psikologis  This quantitative research aims to determine the relationship between psychological well-being and academic resilience among first-year students at the Faculty of Psychology Education, State University of Jakarta. The study involved a total of 146 first-year student respondents at the Faculty of Psychology Education, State University of Jakarta, aged 17-21 years. The measurement tools used were the Psychological Well-Being Scale (PWBS), constructed by Ryff (1989), and the Academic Resilience Scale (ARS), constructed by Cassidy (2016). Data collection was conducted using random sampling technique and analysed using correlation tests. The results of the study indicate a positive and significant relationship between psychological well-being and academic resilience among first-year students at the Faculty of Psychology Education, State University of Jakarta, with sig. 0.000 (sig. < α). and r score of 0.668. This implies that if the psychological well-being of first-year students at the Faculty of Psychology, State University of Jakarta, increases, their academic resilience also increase, and if their psychological well-being decreases, their academic resilience decreases as well. Keyword: Academic resilience, Psychological well-being

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. phil. Zarina Akbar, M.Psi. 2). Liza Yudhita Widyastuti, M.Psi.
Subjects: Filsafat, Psikologi & Agama > Psikologi, Ilmu Jiwa
Divisions: FPPsi > S1 Psikologi
Depositing User: Users 20067 not found.
Date Deposited: 19 Sep 2023 01:52
Last Modified: 19 Sep 2023 01:52
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42723

Actions (login required)

View Item View Item