PENGARUH SELF-PRESENTATION DAN SELF-CONTROL TERHADAP DECEPTION BEHAVIOR DI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM

RADEN TRI UTAMI SYARAH PRASETYO PUTRI, . (2023) PENGARUH SELF-PRESENTATION DAN SELF-CONTROL TERHADAP DECEPTION BEHAVIOR DI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (224kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (369kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (449kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (844kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (129kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (306kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

The purpose of this study was to see the effect of self-presentation and self-control on deception behavior among Instagram social media users. The method used in this study is a quantitative method with multiple regression analysis. The measuring instrument used to measure Self-Presentation in this study is the result of an adaptation of the Presentation of Online Self Scale (POS) compiled by Fullwood, C., James, B.M., & Chen-Wilson, C.J. Then, the measuring instrument used to measure Self-Control in this study was an adaptation of the short version of the Self-Control Scale, namely the Brief Self-Control Scale compiled by Tangney, J.P., Baumeister, R.F., & Boone, A.L. For deception behavior, the measuring tool used is the result of adopting a measuring tool developed by Moningka & Selviana. Total participants in this study were 400 people. The research sample was obtained using a non-probability sampling technique with the type of convenience sampling. The results of this study prove that there is a significant effect of Self-Presentation and Self-Control on Deception Behavior in Instagram social media users with an influence proportion of 40.6%. Tujuan dilakukannya penelitian ini adalah untuk melihat pengaruh dari Self-Presentation dan Self-Control terhadap Deception Behavior pada pengguna media sosial Instagram. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan analisis regresi berganda. Alat ukur yang digunakan untuk mengukur Self-Presentation pada penelitian ini adalah hasil adaptasi dari Presentation of Online Self Scale (POSS) yang disusun oleh Fullwood, C., James, B. M., & Chen-Wilson, C.J. Lalu, alat ukur yang digunakan untuk mengukur Self-Control pada penelitian ini adalah hasil adaptasi dari versi singkat Self-Control Scale yaitu Brief Self-Control Scale yang disusun oleh Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. Untuk deception behavior, alat ukur yang digunakan adalah hasil adopsi alat ukur yang dikembangkan oleh Moningka & Selviana. Total partisipan pada penelitian ini adalah 400 orang. Sampel penelitian ini diperoleh menggunakan teknik non-probability sampling jenis convenience sampling. Hasil dari penelitian ini membuktikan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan dari Self-Presentation dan Self-Control terhadap Deception Behavior pada pengguna media sosial Instagram dengan persentase pengaruh sebesar 40.6%.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Santi Yudhistira, M.Psi., Psikolog 2). Deasyanti, Ph.D.
Subjects: Filsafat, Psikologi & Agama > Psikologi, Ilmu Jiwa
Pendidikan > Psikologi Pendidikan
Divisions: FPP > S1 Psikologi
Depositing User: Users 19912 not found.
Date Deposited: 21 Sep 2023 04:32
Last Modified: 21 Sep 2023 04:32
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42854

Actions (login required)

View Item View Item