WAFA' FAKHIROH, . (2023) ISIM FA'IL (WAZAN, I'ROB, DAN MAKNANYA) DALAM AL-QUR'AN JUZ 1 SERTA IMPLIKASINYA BAGI PENGAJARAN NAHWU. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (2MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (415kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (638kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (268kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (768kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (268kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (342kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Abstrak Wafa' Fakhiroh: Isim Fa’il (Wazan, I’rob dan Maknanya) dalam Al-Qur'an Juz 1 Serta Implikasinya Bagi Pengajaran Nahwu. Skripsi. Jakarta: Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta. Juli, 2023. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Wazan, I’rob, dan Makna Isim Fa’il yang terdapat pada al-Qur'an juz I dan untuk diimplikasikan ke dalam pengajaran Nahwu. Pada penelitian ini, penulis mencari dan menganalisis ayat-ayat al-Qur'an juz I yaitu pada Isim fa'ilnya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode analisis isi. Pengumpulan data dalam penelitian ini adalah menggunakan cara studi kepustakaan terhadap ayat-ayat al-Qur'an juz I. Adapun sumber data untuk penelitian ini adalah Al-Qur’an al-Karim, kamus-kamus bahasa Arab, kitab-kitab tafsir Al-Qur’an, dan sumber-sumber lain yang berkaitan dengan topik penelitian. Hasil dari penelitian ini adalah terdapat sembilan puluh empat (94) Isim Fa’il yang terbagi dalam 9 pola, yaitu Faa’ilun, Fa’ala, Fa’aala, Mufa’ilun, Muf’ilun, Mufta’ilun, Mutafaa’ilun, Mustaf’ilun, Mufa’lilun. Adapun I’rob Isim fa’il tersebut bermacam-macam; 11 naat, 5 ma’thuf, 4 khobar inna dan akhwatnya, 22 khobar mubtada, 1 fa’il, 6 khobar kana dan akhwatnya, 9 maf’ul bih, 7 hal, 3 mudhof ilaih, dan 26 majrur bi harf jarr. Adapun makna-makna Isim Fa’il dalam Al-Qur’an Juz 1 beragam dan berbeda menurut pendapat para mufassir terkemuka, baik makna leksikal maupun makna kontekstualnya. Implikasi dari penelitian ini bagi pengajaran Nahwu adalah sebagai masukan mahasiswa dan pendidik untuk lebih memahami Nahwu khususnya Isim fa’il agar tidak salah dalam mempelajari dan memahami al-Qur’an. ***** Abstract Wafa' Fakhiroh: The Patterns, I’rob and Meaning of Isim Fa'il in Al-Qur'an Juz 1 and Its Implications for Nahwu Teaching. Research. Jakarta: Arabic Language Education Study Program, Faculty of Languages and Arts, State University of Jakarta. July, 2023. The purpose of this research is to find out the patterns, I’rob, and meanings of Isim Fa'il in the first Juz of the Qur'an and to implicate it into the teaching of Nahwu. In this research, the author searched and analyzed the verses of the first Juz of the Quran, specifically focusing on the Isim Fa’il. The method used in this research is content analysis. Data collection is conducted through a literature study of the verses from the first Juz of the Quran. The data sources for this research are the Noble Quran (Al-Qur’an al-Karim), Arabic language dictionaries, books of Quranic exegesis (tafsir), and other sources related to the research topic. The result of the research are findings ninety-four (94) Ism Fa’il, wich are categorized into 9 patterns: Faa’ilun, Fa’ala, Fa’aala, Mufa’ilun, Muf’ilun, Mufta’ilun, Mutafaa’ilun, Mustaf’ilun, Mufa’lilun. The I’rob of the Ism Fa’il is diverse and includes eleven (11) adjectives, five (5) appositives, four (4) predicate forms for ‘inna’ and its sisters, twenty-two (22) predicate forms for subject, one (1) doer, six (6) predicate forms for ‘kana’ and its sisters, nine (9) direct objects, seven (7) adverbial, three (3) adjectives of possession, and twenty six (26) genitives forms with prepositions. The meanings of the Ism Fa’il in the first Juz of the Quran are diverse and varied based on the perspectives of renowned interpreters, encompassing both lexical and contextual meanings. The implications of this research for the teaching of Nahwu are to provide input for students and educators to better understand Nahwu, especially Isim Fa’il to avoid mistakes in studying and comprehending the Quran.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Chakam Failasuf, M.Pd. ; 2). Dr. Mohamad Sarip, M.A. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab |
Depositing User: | Users 20654 not found. |
Date Deposited: | 25 Sep 2023 04:52 |
Last Modified: | 25 Sep 2023 04:52 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42946 |
Actions (login required)
View Item |