PENGEMBANGAN BUKU PANDUAN DIGITAL PENGGUNAAN APLIKASI QUIZIZZ UNTUK GURU SEKOLAH DASAR

NAURA ATTAMIMAH, . (2023) PENGEMBANGAN BUKU PANDUAN DIGITAL PENGGUNAAN APLIKASI QUIZIZZ UNTUK GURU SEKOLAH DASAR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (3MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (852kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (378kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (690kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (186kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (186kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian pengembangan ini menghasilkan sebuah media digital berupa Buku Panduan Penggunaan Aplikasi Quizizz Untuk Guru Sekolah Dasar. Penelitian pengembangan ini mempunyai tujuan menghasilkan buku panduan digital untuk memfasilitasi belajar para guru dalam memahami dan menggunakan fitur-fitur dalam aplikasi Quizizz. Pengembangan buku panduan digital ini mengacu pada model pengembangan produk yaitu Model Rowntree. Model Rowntree membagi tahapan pengembangan dalam tiga tahapan, yaitu tahap perencanaan, tahapan persiapan penulisan, dan tahap penulisan dan penyuntingan. Penelitian pengembangan ini menggunakan evaluasi formatif dengan expert review dan uji kelayakan produk dengan melibatkan 1 ahli materi dan 1 ahli media, serta one to one yang melibatkan 3 orang guru sekolah dasar. Lalu dilakukan field test dengan 12 guru sekolah dasar. Hasil uji kelayakan produk oleh ahli materi memperoleh persentase skor sebesar 92% lalu memperoleh persentase skor sebesar 93.75% dari ahli media. Dari kedua perolehan persentase tersebut maka panduan digital ini masuk ke dalam kategori berkualitas sangat tinggi. Sedangkan hasil dari one to one menyatakan bahwa panduan ini sudah cukup jelas untuk isi materi dan mudah diakses, namun masih perlu dikurangi halaman dari panduan agar tidak terlalu banyak. Lalu hasil uji efektivitas dengan menggunakan uji paired sample t-Test mendapatkan nilai P Value sebesar 0,000<0,005 (terdapat perbedaan signifikan) dan hasil perolehan nilai N-Gain mendapatkan perolehan skor rata-rata 66,994% (Cukup Efektif). Berdasarkan hasil pengembangan menunjukkan bahwa buku panduan digital ini layak untuk memfasilitasi belajar guru sekolah dasar dalam memahami dan menggunakan aplikasi Quizizz. ***** This development research produced a digital media in the form of a Guidebook for Using the Quizizz Application for Elementary School Teachers. This development research has the aim of producing a digital guidebook to facilitate teachers' learning in understanding and using the features in the Quizizz application. The development of this digital guidebook refers to the product development model, namely the Rowntree Model. The Rowntree model divides the development stages into three stages, namely the planning stage, the writing preparation stage, and the writing and editing stage. This development research uses formative evaluation with expert review and product feasibility testing involving 1 material expert and 1 media expert, as well as one to one involving 3 elementary school teachers. Then a field test was conducted with 12 elementary school teachers. The results of the product feasibility test by the material expert obtained a percentage score of 92% and then obtained a percentage score of 93.75% from the media expert. From these two percentages, this digital guide falls into a very high quality category. While the results of one to one stated that this guide was clear enough for the content of the material and easy to access, but still needed to reduce the pages of the guide so that it was not too much. Then the results of the effectiveness test using the paired sample t-Test test obtained a P Value of 0.000 <0.005 (there is a significant difference) and the results of the N�Gain value obtained an average score of 66.994% (Quite Effective). Based on the development results, it shows that this digital guidebook is suitable for facilitating elementary school teachers' learning in understanding and using the Quizizz application.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Khaerudin, M.Pd.; 2). Mulyadi, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Indonesia
Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknologi (umum) > Teknologi Pendidikan
Divisions: FIP > S1 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 19458 not found.
Date Deposited: 03 Oct 2023 00:15
Last Modified: 03 Oct 2023 00:15
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/43054

Actions (login required)

View Item View Item