EVALUASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5) SEKOLAH PENGGERAK DI SMA NEGERI 6 BEKASI

SEFTIRA MARGI SAESAPUTRI, . (2024) EVALUASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5) SEKOLAH PENGGERAK DI SMA NEGERI 6 BEKASI. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (380kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (198kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (145kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (153kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Saat ini permasalahan sikap dan perilaku anak didik khususnya pelajar menjadi isu permasalahan penguatan karakter di Indonesia. Pada tahun 2045 Indonesia akan memasuki usia 100 tahun atau satu abad kemerdekaan Indonesia yang seharusnya ini menjadi momentum emas bagi Indonesia untuk mewujudkan Visi Indonesia 2045. Dalam dunia pendidikan yang sangat berperan penting dalam tercapainya siswa yang berkarakter pancasila yaitu dengan kurikulum operasional satuan pendidikan. Kurikulum merdeka SMA ialah kurikulum yang diterapkan pada jenjang pendidikan SMA dengan kegiatan belajar mengajar yang lebih fleksibel, mulai dari alokasi waktu hingga materi pelajaran, namun tetap berfokus pada materi esensial, pengembangan karakter dan kompetensi peserta didik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian evaluatif, dengan model evaluasi CIPP. Pertama ialah context terdiri dari landasan, visi dan misi serta tujuan, kedua ialah input yang terdiri dari strategi, adanya tim fasilitator, modul projek, sarana dan prasarana juga pendanaan, lalu yang ketiga yaitu process yang berisikan tahapan proses dari P5 yaitu terdiri tahapan pengenalan, kontekstualisasi, tahapan aksi, tahapan refleksi dan tahapan tindak lanjut. Yang terakhir yaitu product yang dihasillkan yaitu timeline oleh siswa sebagai panduan siswa, modul projek sebagai acuan pembimbing untuk menjalankan projek, hasil karya siswa ketika panen karya, laporan siswa dan rapor P5. ***** Currently, the problem of attitudes and behavior of students, especially students, has become an issue of character strengthening in Indonesia. In 2045, Indonesia will enter the age of 100 years or a century of Indonesian independence, which should be a golden moment for Indonesia to realize the Indonesian Vision 2045. In the world of education, a very important role in achieving students with Pancasila character is the operational curriculum of educational units. The penggerak high school curriculum is a curriculum that is applied at the high school education level with more flexible teaching and learning activities, starting from time allocation to subject matter, but still focusing on essential material, character development and student competence. The method used in this research is an evaluative research method, with the CIPP evaluation model. The first is the context consisting of the foundation, vision and mission and objectives, the second is the input which consists of strategy, the existence of a facilitator team, project modules, facilities and infrastructure as well as funding, then the third is the process which contains the process stages of P5, namely the introduction, contextualization, action stages, reflection stages and follow-up stages. The last one is the product produced, namely the student's timeline as a student guide, the project module as a guide's reference for carrying out the project, the results of the student's work when harvesting the work, student reports and P5 report.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Nurhattati Fuad, M.Pd. ; 2). Dr. Siti Zulaikha, S.Ag., M.Pd.
Subjects: Manajemen > Pendidikan, Riset Penelitian Bisnis
Divisions: PASCASARJANA > S2 Manajemen Pendidikan
Depositing User: Users 21515 not found.
Date Deposited: 30 Jan 2024 05:14
Last Modified: 30 Jan 2024 05:14
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/43652

Actions (login required)

View Item View Item