PENGEMBANGAN E-BOOK KONSEP GREEN BUILDING (DISASTER RESEARCH INTEGRATED BOOK FOR VOCATIONAL EDUCATION) (DRICA) UNTUK MENINGKATKAN HOTSEP PESERTA DIDIK SMK

HENDRICA ETMI PRIMARINI, . (2024) PENGEMBANGAN E-BOOK KONSEP GREEN BUILDING (DISASTER RESEARCH INTEGRATED BOOK FOR VOCATIONAL EDUCATION) (DRICA) UNTUK MENINGKATKAN HOTSEP PESERTA DIDIK SMK. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
bab 1_Hendrica.pdf

Download (86kB)
[img] Text
Cover_Hendrica.pdf

Download (278kB)
[img] Text
bab 2_Hendrica.pdf
Restricted to Registered users only

Download (154kB) | Request a copy
[img] Text
bab 3_Hendrica.pdf
Restricted to Registered users only

Download (217kB) | Request a copy
[img] Text
bab 4_Hendrica.pdf
Restricted to Registered users only

Download (451kB) | Request a copy
[img] Text
bab 5_Hendrica.pdf
Restricted to Registered users only

Download (17kB) | Request a copy
[img] Text
lampiran_Hendrica.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
daftar pustaka_Hendrica.pdf

Download (96kB)

Abstract

PENGEMBANGAN E-BOOK KONSEP GREEN BUILDING (DISASTER RESEARCH INTEGRATED BOOK FOR VOCATIONAL EDUCATION) (DRICA) UNTUK MENINGKATKAN HOTSEP PESERTA DIDIK SMK Hendrica Etmi Primarini Pendidikan Teknologi dan Kejuruan ABSTRAK Seiring berjalannya waktu faktor manusia semakin memperumit permasalahan lingkungan salah satunya pembangunan yang kurang memperhatikan unsur keseimbangan lingkungan yang dapat mengakibatkan lingkungan tercemar hingga berbagai kerusakan parah. Hal ini salah satunya disebabkan oleh daya analisis siswa yang kurang terkait pentingnya menjaga lingkungan hidup. Oleh sebab itu, peserta didik Sekolah Menengah Kejuruan perlu dibekali dengan pendidikan lingkungan agar dapat bekerja dengan tetap memperhatikan kondisi lingkungan disekitarnya, menghindari dampak-dampak negatif lingkungan, dan mampu bertanggung jawab terhadap kelestarian lingkungan sekitarnya. HOTS (Higher Order Thinking Skills) sebagai kemampuan yang wajib dimiliki oleh peserta didik SMK pada era ini, perlu dipadukan dengan ekologi dan geografi lingkungan setempat agar peserta didik dapat mengantisipasi masalah lingkungan dan berpartisipasi segera dalam mengatasi masalah lingkungan sekitar. Kemampuan ini kemudian mengalami penyesuaian menjadi HOTSEP (Higher Order Thinking Skills of Environmental Problem). Untuk membentuk pembelajaran yang terintegrasi dengan permasalahan lingkungan, bahan ajar E-Book DRICA (Disaster Research for Vocational Education) dikembangkan sebagai suplemen dalam pembelajaran. Penelitian ini menggunakan metode Penelitian dan Pengembangan dengan model ADDIE. Data dalam penelitian ini dianalisis menggunakan software bernama SPSS dengan teknik analisa data untuk validasi isi dari ahli menggunakan formula Aiken’s V dan uji-t dengan jenis paired-sample t-test untuk melihat efektivitasnya. Tujuan pengembangan bahan ajar ini adalah untuk mendeskripsikan kelayakan e-book DRICA, serta mendeskripsikan efektivitas dari penggunaan e-book DRICA dalam meningkatkan HOTSEP peserta didik Sekolah Menengah Kejuruan. Secara keseluruhan, hasil validasi ahli menyatakan bahwa aspek media, bahasa, dan isi memperoleh nilai validitas yang tinggi dengan nilai 0,92 untuk media, 0,92 untuk aspek kebahasaan, dan 0,85 untuk aspek isi. Kemudian data uji efektivitas dengan eksperimen menunjukkan bahwa perlakuan memiliki pengaruh terhadap peningkatan hasil belajar siswa. Melalui software SPSS dapat dilihat bahwa e-book DRICA secara keseluruhan pada pasangan pre dan post untuk bahan ajar e-book DRICA memiliki nilai signifikansi sebesar 0,001 < 0,05 yang artinya penggunaan e-book DRICA memiliki perbedaan rata-rata yang signifikan, sementara pada pasangaan pre dan post modul nilai signifikansi sebesar 0,664 > 0,005 yang artinya penggunaan modul tidak memiliki perbedaan rata-rata yang signifikan. Dari hasil tersebut dapat diketahui bahwa penggunaan e-book DRICA layak digunakan untuk meningkatkan kemampuan HOTSEP peserta didik. Kata kunci: SMK, HOTSEP, HOTS, Bahan Ajar, Bencana Alam, Green Building, e-Book   THE DEVELOPMENT OF E-BOOK CONCEPT OF GREEN BUILDING (DISASTER RESEARCH INTEGRATED BOOK FOR VOCATIONAL) (DRICA) EDUCATION TO IMPROVE SMK STUDENT HOTSEP Hendrica Etmi Primarini Technology and Vocational Education ABSTRACT Over time, human factors increasingly complicate environmental problems, one of which is development that does not pay attention to environmental balance elements which can cause the environment to be polluted to various severe damages. One of them is due to students' lack of analytical power related to the importance of protecting the environment. Therefore, Vocational High School students need to be equipped with environmental education so that they can work while still paying attention to the surrounding environmental conditions, avoid negative environmental impacts, and be able to be responsible for the sustainability of the surrounding environment. HOTS (Higher Order Thinking Skills) as an ability that must be possessed by vocational students in this era, needs to be combined with ecology and geography of the local environment so that students can anticipate environmental problems and participate immediately in overcoming environmental problems. This ability then underwent adjustment to HOTSEP (Higher Order Thinking Skills of Environmental Problem). To form integrated learning with environmental problems, DRICA (Disaster Research for Vocational Education) E-Book teaching materials were developed as a supplement to learning. This research uses Research and Development method with ADDIE model. The data in this study was analyzed using software called SPSS with data analysis techniques for content validation from experts using Aiken's V formula and t-test with paired-sample t-test type to see the average difference. The purpose of developing this teaching material is to describe the feasibility of DRICA e-books, as well as describe the average difference from the use of DRICA e-books in improving HOTSEP for Vocational High School students. Overall, the results of expert validation stated that the media, language, and content aspects obtained high validity scores with values of 0.92 for media, 0.92 for linguistic aspects, and 0.85 for content aspects. Then the effectiveness test data with experiments showed that the treatment had an influence on improving student learning outcomes. Through SPSS software, it can be seen that the DRICA e-book as a whole in the pre and post pairs for DRICA e-book teaching materials has a significance value of 0.001 < 0.05 which means that the use of DRICA e-books has a significant average difference, while in pre and post module pairs the significance value is 0.664 > 0.005 which means that the use of modules does not have a significant average difference. From these results, it can be seen that the use of DRICA e-books is feasible to be used to improve the HOTSEP ability of students. Keywords: SMK, HOTSEP, HOTS, Teaching Materials, Natural Disasters, Green Building, e-Book

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Prof.Dr.Henita Rahmayanti,M.Si. 2). Dr.Irika Widiasanti, M.T.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Kejuruan dan Sekolah Kejuruan
Divisions: FT > S2 Pendidikan Teknologi dan Kejuruan
Depositing User: Users 21851 not found.
Date Deposited: 07 Feb 2024 06:33
Last Modified: 07 Feb 2024 06:33
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/44648

Actions (login required)

View Item View Item