IMPLEMENTASI GERAKAN LITERASI SEKOLAH PADA PEMBELAJARAN SEJARAH DI SMA NEGERI 6 PANDEGLANG

AGUS SUTIANA, . (2020) IMPLEMENTASI GERAKAN LITERASI SEKOLAH PADA PEMBELAJARAN SEJARAH DI SMA NEGERI 6 PANDEGLANG. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (3MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (3MB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf

Download (311kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (677kB)
[img] Text
LAMPIRAN-1.pdf

Download (2MB)

Abstract

Penelitian ini dilakukan selama lima bulan dari bulan Juni 2019 sampai Oktober 2019 di SMA Negeri 6 Pandeglang, fokus penelitain yaitu bagaimana Implementasi Literasi Dalam Pembelajaran Sejarah meliputi Perencanaan Pembelajaran, Pelaksanaan Pembelajaran, serta hasil Implementasi literasi. Metode yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah pengamatan (observasi), wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa pembelajaran literasi sejarah yang dilaksanakan di kelas XIIPS SMA Negeri 6 Pandeglang cukup baik, sudah mengikuti tahap-tahap Perencanaan Pembelajaran, Peleksanaan Pembelajaran,dan Evaluasi Pembelajaran. Pembelajaran Literasi dalam Pelajaran Sejarah sudah dilaksanakan cukup baik oleh guru sesuai dengan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP). tingkat minat baca siswa meningkat setelah adanya Program Gerakan Literasi Sekolah terlihat dari hasil implementasi yang diterapkan oleh guru pada saat pembelajaran. Kata Kunci : Literasi, Pembelajaran Literasi, Literasi Sejarah ABSTRACT AGUS SUTIANA, Implementation of the School Literacy Movement Applied in History Learning in Senior High School 6 Pandeglang. Thesis, Jakarta: Historical Education Study Program, Faculty of Social Sciences, Jakarta State University, 2020. This research was conducted for five months from June 2019 to October 2019 at Senior High School 6 Pandeglang, the focus of the research is how the Literacy Implementation in Learning History includes Learning Planning, Learning Implementation, and the results of Literacy Implementation. The method used is a qualitative research method. Data collection techniques used were observation, interviews, and documentation. The results of this study indicate that the history of literacy learning carried out in class XI Social Sciences in senior high school 6 Pandeglang is quite good, already following the stages of Learning Planning, Learning Execution, and Learning Evaluation. Literacy Learning in History Learning has been carried out quite well by the teacher in accordance with the Learning Implementation Plan (LIP). the level of interest in reading students increased after the School Literacy Movement Program can be seen from the results of the implementation implemented by the teacher during learning. Keywords: Literacy, Literacy Learning, Historical Literacy

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Drs. R. Wisnubroto, M.Pd. ; 2). Drs. M. Fakhruddin, M.Si.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Pendidikan > Kualifikasi dan Profesionalitas Guru
Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIS > S1 Pendidikan Sejarah
Depositing User: Users 1023 not found.
Date Deposited: 12 Mar 2020 16:47
Last Modified: 12 Mar 2020 16:47
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/4497

Actions (login required)

View Item View Item