MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA OPERASI HITUNG PENJUMLAHAN MENGGUNAKAN ALAT PERAGA SEMPOA BAGI PESERTA DIDIK HAMBATAN INTELEKTUAL RINGAN

FRANCISKA VINDY SEKAR PALUPI, . (2024) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA OPERASI HITUNG PENJUMLAHAN MENGGUNAKAN ALAT PERAGA SEMPOA BAGI PESERTA DIDIK HAMBATAN INTELEKTUAL RINGAN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (515kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (607kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (489kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (699kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (497kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (427kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematika operasi hitung penjumlahan menggunakan alat peraga sempoa bagi peserta didik hambatan intelektual ringan, dan meningkatkan kinerja guru dalam menyampaikan materi penjumlahan menggunakan alat peraga. Subjek penelitian ini adalah peserta didik hambatan intelektual ringan kelas VI di SLB Negeri 5 Jakarta yang berjumlahan 4 peserta didik. Penelitian tindakan kelas ini menggunakan model Kemmis dan Mc.Taggart yang berhenti dalam dua siklus. Pada setiap siklusnya terdiri dari tiga tahapan yaitu perencanaan, tindakan dan pengamatan, dan evaluasi. Teknik pengumpulan data kualitatif berupa observasi, sedangkan teknik pengumpulan data kuantitatif berupa tes. Hasil penelitian menunjukan bahwa alat peraga sempoa berpengaruh terhadap hasil belajar berhitung penjumlahan pada peserta didik hambatan intelektual ringan kelas VI di SLB Negeri 5 Jakarta. Hal ini ditunjukan pada siklus I peserta didik mengerjakan soal evaluasi menggunakan sempoa dengan hasil RD mendapatkan nilai 100 dan pada aspek kemandirian RD mampu mengerjakan dengan mandiri dan percaya diri. RH mendapatkan nilai 100, namun pada aspek kemandirian masih memerlukan pendampingan untuk memupuk rasa percaya diri. KH mendapatkan nilai 100, sedangkan pada aspek kemandirian KH masih perlu didampingi agar peserta didik fokus dan percaya diri. AM mendapatkan nilai 100 sedangkan pada aspek kemandirian masih memerlukan bantuan dan pendampingan. Kemudian pada hasil tindakan siklus II ini peserta didik sudah mampu mengerjakan penjumlahan tanpa menggunakan alat bantu sempoa, dengan hasil RD mendapatkan nilai 95 dan pada aspek kemandirian peserta didik lebih mandiri dan percaya diri. RH mendapatkan nilai 70 dan pada aspek kemandirian mengalami peningkatan yang mana lebih mandiri dan percaya diri. KH mendapatkan nilai 75 dan pada aspek kemandirian peserta didik mengalami peningkatan yang mana lebih mandiri dan percaya diri. AM mendapatkan nilai 40 dan pada aspek kemandirian peserta didik mandiri dalam mengerjakan soal penjumlahan satuan dengan satuan. Selain aspek kemandirian yang meningkat pada siklus II ini peserta didik sudah mampu melakukan operasi hitung penjumlahan secara abstrak tanpa alat peraga. Sehingga alat peraga sempoa ini dapat membantu peserta didik hambatan intelektual ringan dalam meningkatkan hasil belajar matematika operasi hitung penjumlahan. Kata kunci: Sempoa, Hasil belajar matematika, Penjumlahan, Hambatan intelektual ringan *********** ABSTRACT This research aims to improve the mathematical learning outcomes of addition calculation operations using abacus teaching aids for students with mild intellectual disabilities, and improve teacher performance in delivering addition material using teaching aids. The subjects of this research were students with mild intellectual disabilities in class VI at SLB Negeri 5 Jakarta, totaling 4 students. This classroom action research uses the Kemmis and Mc.Taggart model which stops in two cycles. Each cycle consists of three stages, namely planning, action and observation, and evaluation. The qualitative data collection technique is in the form of observation, while the quantitative data collection technique is in the form of tests. The results of the research show that the abacus teaching aids influence the learning outcomes of adding arithmetic in students with mild intellectual disabilities in class VI at SLB Negeri 5 Jakarta. This was shown in the first cycle of students working on evaluation questions using an abacus with the result that RD got a score of 100 and in the independence aspect RD was able to work independently and confidently. RH got a score of 100, but in the aspect of independence he still needs assistance to foster self-confidence. KH got a score of 100, while in the aspect of independence KH still needs to be accompanied so that students are focused and confident. AM got a score of 100 while in the aspect of independence he still needs help and assistance. Then, in the results of the second cycle of action, students were able to do additions without using an abacus, with the result that RD got a score of 95 and in the aspect of independence, students were more independent and confident. RH got a score of 70 and in the independence aspect he experienced an increase in being more independent and confident. KH got a score of 75 and in the aspect of independence students experienced an increase in being more independent and confident. AM got a score of 40 and in the aspect of independence the students were independent in working on problems adding units to units. Apart from the increasing aspect of independence in cycle II, students are able to perform abstract addition calculation operations without teaching aids. So this abacus teaching aid can help students with mild intellectual disabilities in improving their mathematics learning outcomes for addition arithmetic operations. Keywords: Abacus, Mathematics learning outcomes, Addition, Mild intellectual disabilities

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1. Marja, M.Pd. ; 2. Dra. Siti Nuraini P., M.Sp.Ed.
Subjects: Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas
Pendidikan > Pendidikan Khusus
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Luar Biasa
Depositing User: Franciska Vindy Sekar Palupi .
Date Deposited: 19 Feb 2024 23:24
Last Modified: 19 Feb 2024 23:24
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/44970

Actions (login required)

View Item View Item