THE EFL TEACHERS’ PERCEPTIONS OF THE TEACHER’S ROLES IN THE LEARNER-CENTERED APPROACH: A CASE STUDY AT SMKN 26 JAKARTA

CINTYA SEPTANTI, . (2024) THE EFL TEACHERS’ PERCEPTIONS OF THE TEACHER’S ROLES IN THE LEARNER-CENTERED APPROACH: A CASE STUDY AT SMKN 26 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (512kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (847kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (552kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (313kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (410kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

*******ABSTRACT**** Understanding teachers' roles in the teaching-learning process is essential for effective instruction. The shift to a learner-centered approach (LCA), as mandated by the Indonesian National School Curriculum, poses a significant challenge for many teachers accustomed to traditional teacher-centered methods, emphasizing the need to assess their current perceptions to address these challenges. Thus, this case study investigates EFL (English as a Foreign Language) teachers’ perception and implementation of their role in learner-centered instruction. Five EFL teachers in a vocational high school in East Jakarta participated in the study. The research utilized in-depth interviews and observations to collect data, employing Richards & Rodgers' (2014) framework that includes four scales: facilitator, need analyst, counselor, and process manager. Simple qualitative data analysis was performed on the obtained data. The interview data indicated that teachers held moderate perceptions regarding their roles as teachers in the LCA. However, the observation data did not suggest as strong implementation, marked by teachers’ implementation that fell below the anticipated level, indicating teachers’ unreadiness in carrying out their roles. While the group process manager role implementation exceeded the perceived level, other roles' implementation levels were much lower than their initial perceptions. Teachers’ misconceptions and time constraints seemed to be the contributing factors. It is recommended that greater attention be given to these factors. ****ABSTRAK***** Pemahaman peran guru dalam proses belajar-mengajar sangat penting untuk instruksi yang efektif. Peralihan ke pendekatan berpusat pada peserta didik, sebagaimana diamanatkan oleh Kurikulum Nasional Sekolah Indonesia, menimbulkan tantangan signifikan bagi banyak guru yang terbiasa dengan metode tradisional berpusat pada guru, sehingga menekankan perlunya menilai persepsi mereka saat ini untuk mengatasi tantangan ini. Studi kasus ini menyelidiki persepsi guru Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing (EFL) terhadap peran mereka dalam pengajaran berpusat pada siswa. Lima guru bahasa Inggris di sebuah sekolah menengah kejuruan di Jakarta Timur berpartisipasi dalam penelitian ini. Penelitian menggunakan wawancara mendalam dan observasi untuk mengumpulkan data, dengan menggunakan kerangka teori Richards & Rodgers (2014) yang mencakup empat skala: fasilitator, analis kebutuhan, konselor, dan manajer proses. Analisis data kualitatif sederhana dilakukan pada data yang diperoleh. Data wawancara menunjukkan bahwa guru memiliki persepsi yang sedang mengenai peran mereka sebagai guru dalam pendekatan berpusat pada siswa. Namun, data observasi tidak menunjukkan implementasi yang kuat, ditandai dengan implementasi guru yang tidak memenuhi level yang diharapkan, menandakan kurangnya kesiapan guru dalam memenuhi peran mereka. Hasil penelitian menunjukkan implementasi peran manajer proses kelompok melebihi tingkat persepsi, sedangkan tingkat implementasi peran lainnya jauh lebih rendah dibandingkan persepsi awal mereka. Miskonsepsi guru dan keterbatasan waktu tampaknya menjadi faktor-faktor yang berkontribusi. Disarankan agar perhatian lebih besar dapat diberikan pada faktor-faktor ini.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Dr. Sri Sulastini, M. A. 2) Dr. Sudarya Permana, M. Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 22171 not found.
Date Deposited: 01 Mar 2024 03:07
Last Modified: 01 Mar 2024 03:07
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/45179

Actions (login required)

View Item View Item