RUHIDIN, . (2024) MAKNA PENDIDIKAN BAGI KAUM MARGINAL (STUDI KASUS: 7 ORANG SISWA SEKOLAH MASJID TERMINAL (MASTER) DEPOK). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf.pdf Download (916kB) |
|
Text
BAB 2.pdf.pdf Restricted to Registered users only Download (815kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf.pdf Restricted to Registered users only Download (743kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf.pdf Restricted to Registered users only Download (933kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf.pdf Restricted to Registered users only Download (678kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf.pdf Download (711kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Pendidikan merupakan suatu hal yang tidak terlepas dari kehidupan bermasyarakat. Kebutuhan akan pendidikan bukan hanya dirasakan oleh semua kalangan, baik kalangan menengah keatas maupun menengah kebawah juga sangat membutuhkannya, sebab pendidikan itu memiliki makna tersendiri bagi masyarakat termasuk Kaum Marginal yang menempuh pendidikan di Sekolah Master. Penelitian ini bertujuan (1) untuk memaparkan sejarah Sekolah Masjid Terminal (Master) Depok, (2) untuk mendeskripsikan konstruksi makna pendidikan bagi Kaum Marginal yang bersekolah di Sekolah Masjid Terminal Depok, dan (3) untuk menganalisis dampak keberadaan Sekolah Master terhadap konstruksi makna pendidikan bagi Kaum Marginal Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif. Data penelitian diperoleh melalui dokumentasi dan wawancara dengan subjek penelitian diantaranya pendiri, relawan, alumni, dan 7 siswa SMA Sekolah Master. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah konstruksi makna oleh Pitter L. Berger. Disini peneliti mempunyai peran sebagai pengamat, perencana, pelaksana, pengumpul data, kemudian sebagai penganalis data dari berbagai data penelitian yang didapat dari para subjek penelitian. Kemudian, peneliti juga mempunyai peran sebagai pelapor hasil penelitian Hasil penelitian menunjukan bahwa Sekolah Master merupakan pendidikan alternatif yang didirikan oleh Nurrohim pada tahun 2000. Pendidikan dimaknai sebagai tempat untuk belajar nilai-nilai moral dalam kehidupan bermasyarakat dan tempat belajar menjadi manusia yang bermanfaat bagi orang lain. Dampak pendidikan bagi Kaum Marginal menjadi langkah untuk melanjutkan pendidikan ke jenjang yang lebih tinggi, mendapatkan pekerjaan yang layak, menaikan ekonomi keluarga, mempersiapkan diri untuk mendidik anak di masa depan, dan agar menjadi manusia yang memberi manfaat bagi orang lain dengan ilmu yang didapatkan. ***** Education is an inseparable part of social life. The need for education is not only felt by the upper middle class, but the lower middle class also really need it, because education has its own meaning for the people who take it, including the Marginal People who study in Master Schools. This study aims (1) to describe the history of the Terminal Mosque School (Master) Depok, (2) to describe the meaning of education for the Marginal who attend the Depok Terminal Mosque School, and (3) to analyze the impact of the existence of the Master School on the construction of the meaning of education for the Marginal. This research uses a qualitative approach with a case study method. The type of research used is descriptive. Research data was obtained through documentation and interviews with research subjects including the founder, volunteers, alumni, and 7 high school students at the Master School. The theory used in this research is meaning construction by Pitter L. Berger. Here the researcher has the role of observer, planner, implementer, data collector, then as a data analyst from various research data obtained from research subjects. Then, researchers also have a role as reporters of research results The research was conducted at Masjid Terminal School, located at 58 Margonda Street, Depok, West Java. The research took place from February to October 2023. The research findings indicate that Masjid Terminal School is an alternative education institution established by Nurrohim in the year 2000. Education is perceived as a place to learn moral values in community life and to become a useful individual for others. The impact of education on marginalized communities serves as a stepping stone for pursuing higher education, securing decent employment, improving family finances, preparing for future child education, and enabling individuals to contribute to society with the knowledge they acquire.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prima Yustitia Nurul Islami, M.Si. ; 2). Atik Kurniawati, M.Si |
Subjects: | Ilmu Sosial > Sosiologi Ilmu Sosial > Kondisi Sosial,Masalah Sosial,Reformasi Sosial Ilmu Sosial > Kesejahteraan Keluarga |
Divisions: | FIS > S1 Pendidikan Sosiologi |
Depositing User: | Users 23667 not found. |
Date Deposited: | 28 Jul 2024 22:17 |
Last Modified: | 28 Jul 2024 22:17 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/46922 |
Actions (login required)
View Item |