STRATEGI KEBERTAHANAN PENDIDIKAN NON FORMAL ( STUDI KASUS : KEBERTAHANAN LEMBAGA AL FURQON KEBAGUSAN )

FITRI NUR A'ZIZAH, . (2024) STRATEGI KEBERTAHANAN PENDIDIKAN NON FORMAL ( STUDI KASUS : KEBERTAHANAN LEMBAGA AL FURQON KEBAGUSAN ). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (766kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (611kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (395kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (223kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (197kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (216kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (368kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini menjelaskan strategi kebertahanan selama 25 tahun Al Furqon Kebagusan yang dibagi ke dalam tiga kurun waktu. Waktu pertama 1999-2020, kedua 2020-2022 saat pandemi Covid 19, ketiga tahun 2022-2024. Pembelajaran berbasis online menjadi sebuah tantangan baru karena membutuhkan sinergi antara orang tua, guru dan siswa. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan strategi apa saja yang dilakukan lembaga untuk mempertahankan eksistensinya selama 25 tahun. Metode yang digunakan yaitu kualitatif dengan teknik wawancara mendalam, pengamatan, observasi dan dokumentasi. Teknik pemilihan informan menggunakan purposive sampling. Penelitian ini juga menggunakan studi kepustakaan guna mendukung penelitian. Hasil penelitian ini adalah strategi operasional yang diterapkan berupa pemutusan hubungan kerja guru, penggabungan kelas untuk mengurangi beban listrik dan air, adanya strategi pemasaran. Terdapat faktor kendala dan pendukung selama proses kegiatan pembelajaran yaitu dari segi sumber daya manusia (SDM), teknologi, beban kerja, beban psikologis, serta status sosial ekonomi yang menjadi ***** This research explains the 25 year survival strategy of Al Furqon Kebagusan which is divided into three periods. The first time is 1999-2020, the second is 2020-2022 during the Covid 19 pandemic, the third is 2022-2024. Online-based learning is a new challenge because it requires synergy between parents, teachers and students. This research aims to describe what strategies the institution has implemented to maintain its existence for 25 years. The method used is qualitative with in-depth interview techniques, observations, observations and documentation. The informant selection technique uses purposive sampling. This research also uses literature studies to support research. The results of this research are operational strategies implemented in the form of terminating teacher employment, merging classes to reduce electricity and water loads, and marketing strategies. There are constraining and supporting factors during the learning process, namely in terms of human resources (HR), technology, workload, psychological burden, and socio-economic status which are taken into consideration.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Syaifudin, M.Kesos. ; 2). Devi Septiandini, M.Pd.
Subjects: Ilmu Sosial > Sosiologi
Divisions: FIS > S1 Pendidikan Sosiologi
Depositing User: Users 23910 not found.
Date Deposited: 29 Jul 2024 05:26
Last Modified: 29 Jul 2024 05:26
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/47108

Actions (login required)

View Item View Item