MUHAMMAD FIKRA FIRDAUS, . (2024) HUBUNGAN KEMANDIRIAN BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR PASCA PEMBELAJARAN JARAK JAUH PADA MATA PELAJARAN IPS SISWA KELAS IX SMP NEGERI 139 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (762kB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (251kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (329kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (434kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (541kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (218kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (267kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini ditujukan untuk melihat seberapa besar hubungan antara kemandirian belajar terhadap hasil belajar siswa pasca pembelajaran jarak jauh dalam mata pelajaran IPS pada siswa kelas IX. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif korelasional dimana dalam penelitian ini melibatkan tindakan pengumpulan data guna menentukan apakah ada hubungan dan tingkat hubungan antara dua variabel atau lebih dan dilakukan dengan pendekatan survei. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 90 siswa. Hubungan antara variabel kemandirian belajar dengan variabel hasil belajar pasca PJJ mata pelajaran IPS dapat dilihat dari nilai rhitung diperoleh sebesar 0,639 yang artinya nilai tersebut memiliki korelasi kuat karena berada pada interval koefisien korelasi 0,610 – 0,800. Arah hubungan antar kedua variabel menunjukkan adanya hubungan positif antara kemandirian belajar dengan hasil belajar siswa pasca pembelajaran jarak jauh. Hubungan antar kedua variabel tersebut didapatkan dari hasil perhitungan koefisien korelasi Product Moment yaitu nilai Sig. (2-tailed) sebesar 0,001 yang artinya kurang dari 0,05 dan nilai rhitung 0,639 rtabel 0,207 sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan positif antara kemandirian belajar dengan hasil belajar pasca pembelajaran jarak jauh mata pelajaran IPS pada siswa kelas IX SMP Negeri 139 Jakarta. ***** This research is aimed at seeing how big the correlation is between learning independence and student learning outcomes after distance learning in social studies subjects for class IX students. This research uses a quantitative correlational research method, where this research involves collecting data to determine whether there is a correlation and the level of correlation between two or more variables and is carried out using a survey approach. The sample in this research consisted of 90 students. The correlation between the learning independence variable and the post-PJJ learning outcome variable for social studies subjects can be seen from the calculated r value obtained at 0.639, which means that this value has a strong correlation because it is in the correlation coefficient interval of 0.610 – 0.800. The direction of the correlation between the two variables shows that there is a positive correlation between learning independence and student learning outcomes after distance learning. The correlation between the two variables is obtained from the results of calculating the Product Moment correlation coefficient, namely the Sig value. (2-tailed) is 0.001, which means less than 0.05 and the r value is 0.639, r table 0.207, so it can be concluded that there is a positive correlation between learning independence and post-distance learning learning outcomes for social studies subjects in class IX students at SMP Negeri 139 Jakarta.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Desy Safitri, M.Si. ; 2). Achmad Nur Hidayaht, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan Pendidikan > Psikologi Pendidikan |
Divisions: | FIS > S1 Pendidikan IPS |
Depositing User: | Users 24206 not found. |
Date Deposited: | 31 Jul 2024 01:53 |
Last Modified: | 31 Jul 2024 01:53 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/47515 |
Actions (login required)
View Item |