PENGEMBANGAN MEDIA POWERPOINT INTERAKTIF “PENDIDIKAN SEKSUAL” UNTUK PESERTA DIDIK DENGAN HAMBATAN INTELEKTUAL

BINTANG DWIKI PURNOMO, , (2024) PENGEMBANGAN MEDIA POWERPOINT INTERAKTIF “PENDIDIKAN SEKSUAL” UNTUK PESERTA DIDIK DENGAN HAMBATAN INTELEKTUAL. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Cover.pdf

Download (581kB)
[img] Text
LEMBAR PENGESAHAN.pdf

Download (148kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (203kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (619kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (1MB)
[img] Text
Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan sebuah produk berupa media powerpoint Interaktif untuk materi “Pendidikan Seksual” untuk Peserta Didik dengan Hambatan Intelektual yang digunakan sebagai sumber belajar untuk anak dengan hambatan intelektual. Dengan adanya media powerpoint Interaktif untuk materi “Pendidikan Seksual” diharapkan pembelajaran yang diberikan oleh guru menjadi lebih menyenangkan, lebih mudah dipahami, dan terciptanya pembelajaran yang aktif. Metode yang digunakan dalam pengembangan dan penelitian ini adalah rapid prototyping yang terdiri dari lima tahapan, yaitu assess needs and analyze content, set objectives, construct prototype (design), utilize prototype (research), serta install and maintain system. Evaluasi dalam pengembangan dan penelitian ini menggunakan evaluasi formatif untuk mencari kekurangan atau kelemahan serta memperbaiki media, yang terdiri dari expert review (ahli media dan ahli materi), uji coba one to one. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan skala likert. Nilai yang diperoleh dari ahli media sebesar 3,12 yang dikategorikan baik, kemudian nilai yang diperoleh dari ahli materi sebesar 3,44 yang dikategorikan sangat baik, sedangkan pada uji coba pengguna memperoleh nilai 3,79 yang dikategorikan sangat baik. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa dari hasil rekapitulasi penilaian dari para ahli dan pengguna mendapatkan kategori sangat baik dan layak digunakan oleh guru untuk memfasilitasi proses kegiatan pembelajaran pendidikan seksual bagi peserta didik dengan hambatan intelektual. ***** This development aims to produce a product in the form of interactive powerpoint media for "Sexual Education" material for students of Intellectual disability which is used as a learning resource for children with intellectual disabilities. With the interactive powerpoint media for "Sexual Education" material, it is hoped that the learning provided by teachers will be more enjoyable, easier to understand, and active learning will be created. The method used in this development is a research and development method using rapid prototyping which consists of five stages, namely assess needs and analyze content, set objectives, construct prototype (design), utilize prototype (research), and install and maintain the system. Evaluation in this development uses a formative evaluation approach to look for deficiencies or weaknesses and improve the media, which consists of expert reviews (media experts and material experts), one to one trials. The data obtained will be analyzed using a Likert scale. The value obtained from media experts is 3,12 which is categorized as good, then the value obtained from the material expert 3,44 which is categorized as very good, and Whereas in the one to one trial it obtained a score of 3,79 which is categorized as very good. Thus, it can be concluded that from the results of the recapitulation of assessments from experts and users, the category is very good and suitable for use by teachers to facilitate the process of sexual education learning activities for students with intellectual disabilities.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Cecep Kustandi, M.Pd; 2). Diana Ariani, S.Pd, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIP > S1 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 23195 not found.
Date Deposited: 05 Aug 2024 22:41
Last Modified: 05 Aug 2024 22:41
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/47706

Actions (login required)

View Item View Item