FINA FITRIYANI, . (2024) PENGARUH SELF-REGULATED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DALAM MENGIKUTI PEMBELAJARAN PADA MAHASISWA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1 Pendahuluan.pdf Download (151kB) |
|
Text
Bab 2 Landasan Teori.pdf Restricted to Registered users only Download (401kB) | Request a copy |
|
Text
Bab 3 Metodologi.pdf Restricted to Registered users only Download (388kB) | Request a copy |
|
Text
Bab 4 Hasil dan Pembahasan.pdf Restricted to Registered users only Download (568kB) | Request a copy |
|
Text
Bab 5 Kesimpulan dan Saran.pdf Restricted to Registered users only Download (135kB) | Request a copy |
|
Text
Daftar Pustaka.pdf Download (293kB) |
|
Text
Lampiran dan Daftar Riwayat Hidup.pdf Restricted to Registered users only Download (734kB) | Request a copy |
Abstract
Kemampuan pemecahan masalah berperan penting dalam pembelajaran. Pada self-regulated learning mahasiswa dituntut untuk mandiri termasuk dalam pemecahan masalah pembelajaran. Tujuan penelitian untuk mengetahui seberapa besar pengaruh self-regulated learning terhadap kemampuan pemecahan masalah pembelajaran pada mahasiswa dengan metode penelitian kuantitatif asosiatif. Sampel penelitian ini berjumlah 143 orang mahasiswa yang memenuhi kriteria yang ditentukan. Kuesioner penelitian untuk variabel self-regulated learning menggunakan instrumen Measuring self-regulation in a learning context: Reliability and validity of the Self-Regulation of Learning Self-Report Scale (SRLSRS) dan untuk variabel kemampuan pemecahan masalah Development of the Problem Solving Inventory With Italian Youth. Teknik analisis data yang digunakan sebagai uji prasyarat adalah uji normalitas kolgomorov Smirnov dan uji linearitas. Uji hipotesis penelitian menggunakan uji persamaan regresi, signifikansi regresi, dan uji koefisien determinasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa self-regulated learning berpengaruh terhadap kemampuan pemecahan masalah pembelajaran pada mahasiswa. Adanya pengaruh selfregulated learning berdampak pada kemampuan pemecahan masalah pembelajaran pada mahasiswa. ***** Problem solving abilities play an important role in learning. In independent learning, students are required to be independent, including in solving learning problems. This research aims to find out how much influence self-regulated learning has on students' learning problem solving abilities using associative quantitative research methods with data collection methods using Google forms. The research sample consisted of 143 students who met the specified criteria. The research questionnaire for the self-regulated learning variable uses the instrument Measuring self-regulation in the learning context: Reliability and validity of the Self-Regulation of Learning Self-Report Scale (SRL-SRS) and for the problem solving ability variable Development of the Problem Solving Inventory with Italian Youth . The data analysis techniques used for the swimmer test are the Kolgomorov Smirnov normality test and the linearity test. Test the research hypothesis using the regression equation test, regression significance, and coefficient of determination test.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Shinta Doriza, M.Pd., M.S.E ; 2). Dra. Nurlaila Abdullah Mashabi, M.Kes |
Subjects: | Pendidikan > Psikologi Pendidikan |
Divisions: | FT > S1 Pendidikan Kesejahteraan Keluarga |
Depositing User: | Users 24341 not found. |
Date Deposited: | 01 Aug 2024 03:52 |
Last Modified: | 01 Aug 2024 03:52 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/47788 |
Actions (login required)
View Item |