AZIZ SURYA ANGGARA, . (2024) PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MADRASAH TSANAWIYAH ISTIQLAL JAKARTA (STUDI ETNOGRAFI). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER (3).pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (540kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (652kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (382kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (880kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (341kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (375kB) |
|
Text
LAMPIRAN (3).pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap sistem pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta sehingga bisa menjadi contoh bagi sekolah lain dalam penerapannya. Penelitian ini menggunakan metode etnograf dengan teknik pengumpulan data melalui observasi lapangan, wawancara dan dokumentasi. Penelitian ini dilakukan di Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta dan dilaksanakan pada siswa kelas 7 8 dan 9 semester genap 23/24 Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta berjalan dengan baik dan positif, yaitu dari segi guru, siswa, kurikulum pembelajaran bahasa Arab, tujuan pembelajaran bahasa Arab, metode pembelajaran bahasa Arab, media pembelajaran, evaluasi pembelajaran, dan Kegiatan sekolah. Kurikulum yang digunakan ialah kurikulum 2013 dan kurikulum Merdeka. Guru bahasa arab di MTs istiqlal Jakarta berjumlah satu orang. Siswa yang tergabung dalam madrasah tsanawiyah istiqlal Jakarta berjumlah 193 yang terbagi dalam 7 rombongan belajar(rombel), dengan rincian kelas 7 sebanyak 2 rombel, kelas 8 sebanyak 2 rombel, dan kelas 9 sebanyak 3 rombel. Tujuan pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta adalah untuk memperdalam pemahaman terhadap Al-Quran serta memfasilitasi pembelajaran lainnya, terutama dalam tahfidzul Quran, sejarah kebudayaan Islam, dan fikih. Dua metode pembelajaran yang digunakan adalah TPS dan SQ3R. metode SQ3R lebih sering digunakan karena SQ3R lebih mengedepankan keterlibatan siswa dalam pembelajaran di kelas. Oleh karena itu, metode SQ3R lebih sering dipilih dalam pembelajaran bahasa Arab karena mendorong partisipasi aktif siswa dalam proses pembelajaran. Dalam pembelajaran bahasa Arab, guru menggunakan berbagai jenis media pembelajaran, termasuk visual seperti PowerPoint, audiovisual seperti video, dan media realita seperti benda nyata. Evaluasi yang digunakan dalam pembelajaran bahasa arab ialah evaluasi jenis sumatif. Kegiatan yang diadakan oleh Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta dalam mengembangkan kemampuan berbahasa arab adalah kegiatan di dalam kelas, kelas khusus, perlombaan, dan Show Me The Stage (SMTS). ********** This research aims to reveal the Arabic language learning system at Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta, which can serve as a model for other schools in its implementation. This study employs an ethnographic method with data collection techniques through field observations, interviews, and documentation. The research was conducted at Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta with 7th, 8th, and 9th-grade students during the second semester of the 2023/2024 academic year. The results of this research indicate that Arabic language learning at Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta is well-executed and positive in terms of the Arabic language teacher. Student, curriculum, learning objectives, teaching methods, instructional media, assessment, and school activities. The curriculum used is the 2013 Curriculum and the Merdeka Curriculum. There is one Arabic language teacher at Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta. The total number of students enrolled in Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta is 193, divided into 7 study groups (rombels). The breakdown includes 2 groups for grade 7, 2 groups for grade 8, and 3 groups for grade 9. The objectives of Arabic language learning at Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta are to deepen the understanding of the Quran and facilitate other studies, especially in Quran memorization (tahfidzul Quran), Islamic cultural history, and fiqh. Two teaching methods used are TPS (Think-Pair-Share) and SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review). The SQ3R method is more frequently used because it emphasizes student involvement in classroom learning. Therefore, the SQ3R method is often chosen for Arabic language learning as it encourages active student participation in the learning process. In Arabic language learning, teachers use various types of instructional media, including visual media like PowerPoint, audiovisual media like videos, and real-life media like actual objects. The evaluation used in Arabic language learning is summative evaluation. Activities organized by Madrasah Tsanawiyah Istiqlal Jakarta to develop Arabic language skills include in-class activities, special classes, competitions, and Show Me the Stage (SMTS).
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Mohamad Sarip, M.A. ; 2). Dr. Raden Ahmad Barnabas, M.Pd. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab |
Depositing User: | Users 25385 not found. |
Date Deposited: | 13 Aug 2024 23:45 |
Last Modified: | 13 Aug 2024 23:45 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/49739 |
Actions (login required)
View Item |