MILLAH KAMALIAH GOFUR, . (2024) ANALISIS KEPUASAN PENGGUNA APLIKASI NEOBANK DI DAERAH KHUSUS JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (911kB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (769kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (365kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (405kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (564kB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (273kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (205kB) |
|
Text
LAMPIRAN DAN DAFTAR RIWAYAT HIDUP.pdf Restricted to Registered users only Download (655kB) | Request a copy |
Abstract
Sektor perbankan di Indonesia memperkenalkan inovasi baru dengan layanan virtual yang disebut sebagai bank digital. Terdapat beberapa aplikasi bank digital yang berhasil merebut pasar, salah satunya Neobank. Memahami faktor-faktor kepuasan pengguna terhadap Neobank menjadi penting bagi platform untuk mengembangkan strategi pemasaran yang efektif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kepuasan pengguna aplikasi Neobank di Daerah Khusus Jakarta dengan menggunakan dimensi ease of use and satisfaction, system information and arrangement, usefulness, dan intention to use. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survei cross-sectional. Sampel dalam penelitian ini adalah responden berdomisili di Daerah Khusus Jakarta, responden berusia 18 tahun ke atas, dan pengguna aplikasi Neobank atau pernah menggunakan aplikasi Neobank. Penelitian ini menggunakan Roscoe dengan 120 responden. Teknik pengumpulan data melalui alat kuesioner dan mendistribusikannya melalui sosial media (Instagram dan Telegram). Data dianalisis menggunakan SPSS versi 26 untuk menganalisis uji validitas, uji reliabilitas, analisis deskriptif, uji mean, uji t, dan uji standar deviasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dimensi ease of use and satisfaction, system information and arrangement, usefulness, dan intention to use memiliki hasil rata-rata di atas 2.51 yang dimana termasuk dalam kategori puas. Hal ini didukung oleh pernyataan aplikasi Neobank membantu memudahkan semua layanan transaksi secara efektif, informasi dalam aplikasi Neobank terorganisir dengan baik, pemakaian kode promo yang ditawarkan oleh aplikasi Neobank, dan aplikasi Neobank yang mudah untuk digunakan. Navigasi pada aplikasi Neobank konsisten ketika berpindah layar dan aplikasi Neobank membuat pengguna nyaman saat menggunakannya. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa dimensi ease of use and satisfaction, system information and arrangement, usefulness, dan intention to use memiliki indikator-indikator yang dapat mempengaruhi kepuasan pengguna pada aplikasi Neobank. Diharapkan dapat melibatkan sampel dari populasi di JABODETABEK, sehingga mungkin temuannya mewakili seluruh populasi di wilayah tersebut. ***** The banking sector in Indonesia is introducing new innovations with virtual services called digital banks. Several digital bank applications have successfully captured the market, one of which is Neobank. Understanding the factors of user satisfaction with Neobank is important for the platform to develop effective marketing strategies. This study aims to analyze the user satisfaction of the Neobank application in the Special Region of Jakarta using the dimensions of ease of use and satisfaction, system information and arrangement, usefulness, and intention to use. This research uses a quantitative approach with a cross-sectional survey method. The sample in this study were respondents domiciled in the Jakarta Special Region, respondents aged 18 years and over, and users of the Neobank application or had used the Neobank application. This research uses Roscoe with 120 respondents. Data collection techniques through questionnaire tools and distribute them through social media (Instagram and Telegram). The data were analyzed using SPSS version 26 to analyze the validity test, reliability test, descriptive analysis, mean test, t test, and standard deviation test. The results showed that the dimensions of ease of use and satisfaction, system information and arrangement, usefulness, and intention to use have average results above 2.51 which are included in the satisfied category. This is supported by the Neobank application statement helps facilitate all transaction services effectively, the information in the Neobank application is well organized, the use of promo codes offered by the Neobank application, and the Neobank application is easy to use. Navigation on the Neobank application is consistent when switching screens and the Neobank application makes users comfortable when using it. The findings of this study indicate that the dimensions of ease of use and satisfaction, system information and arrangement, usefulness, and intention to use have indicators that can affect user satisfaction with the Neobank application. It is expected to involve samples from the population in JABODETABEK, so that the findings may represent the entire population in the region.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Ika Febrilia, S.E., M.M ; 2). Nofriska Krissanya, S.E., M.B.A |
Subjects: | Manajemen > Manajemen Pemasaran |
Divisions: | FE > D IV Pemasaran Digital |
Depositing User: | Users 25310 not found. |
Date Deposited: | 14 Aug 2024 05:20 |
Last Modified: | 14 Aug 2024 05:20 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/49994 |
Actions (login required)
View Item |