FADILLA ZAHRAH, . (2024) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SDN JATIMURNI IV BEKASI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (951kB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (274kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (359kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (481kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (240kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (284kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Rendahnya hasil belajar pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila menjadi latar belakang penelitian ini, yang disebabkan oleh pengajaran satu arah yang membuat peserta didik pasif dan kurang terlibat aktif, serta minimnya variasi dan inovasi dalam model pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah agar hasil belajar Pendidikan Pancasila dapat meningkat melalui penerapan model pembelajaran Index Card Match pada peserta didik kelas IVA di SDN Jatimurni IV, Pondok Melati, Bekasi, pada tahun pelajaran 2023/2024. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas. Berdasarkan hasil evaluasi pada siklus I, dari 25 peserta didik, hanya 15 orang atau 60% yang mendapatkan nilai ≥ 75. Sementara itu, 10 peserta didik lainnya, yaitu 40%, belum memenuhi kriteria ketercapaian tujuan pembelajaran (KKTP). Pada siklus II, terjadi peningkatan persentase menjadi 84% peserta didik yang berhasil mencapai nilai ≥ 75. Dari 25 peserta didik, 21 di antaranya berhasil mencapai KKTP, sedangkan 16% atau 4 peserta didik lainnya masih belum mencapai KKTP. Dapat disimpulkan dari hasil analisis data bahwa penggunaan model pembelajaran Index Card Match mampu meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila di kelas IVA SDN Jatimurni IV Bekasi. ***** The low learning outcomes in Pancasila Education subjects are the background of this research, which is caused by one-way teaching that makes students passive and less actively involved, as well as the lack of variety and innovation in learning models. The purpose of this study is to improve the learning outcomes of Pancasila Education through the application of the Index Card Match learning model for class IVA students at SDN Jatimurni IV, Pondok Melati, Bekasi, in the 2023/2024 academic year. This study used a class action research method. Based on the evaluation results in cycle I, out of 25 students, only 15 or 60% got a score ≥ 75. Meanwhile, the other 10 students, 40%, had not met the criteria for achieving learning objectives (KKTP). In cycle II, there was an increase in the percentage to 84% of learners who managed to achieve a score ≥ 75. Of the 25 learners, 21 of them managed to achieve KKTP, while 16% or 4 other learners still did not reach KKTP. It can be concluded from the results of data analysis that the use of the Index Card Match learning model can improve student learning outcomes in Pancasila Education subjects in class IVA SDN Jatimurni IV Bekasi.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Linda Zakiah, M.Pd. ; 2). Drs. Adi Putra, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 23031 not found. |
Date Deposited: | 15 Aug 2024 02:05 |
Last Modified: | 15 Aug 2024 02:05 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/50031 |
Actions (login required)
View Item |