JULY SAPUTRA, . (2024) DESAIN PELATIHAN LEGISLATIF MAHASISWA PEMBUATAN PERATURAN OPMAWA DI MAJELIS TINGGI MAHASISWA UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (336kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (580kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (440kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (493kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (237kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (263kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan desain pelatihan legislatif mahasiswa pembuatan peraturan OPMAWA di Majelis Tinggi Mahasiswa Universitas Negeri Jakarta. Pengembangan ini mengacu pada Model Pengembangan Instruksional (MPI) oleh Prof. Dr. Atwi Suparman, M.Sc. Prosedur pengembangan yang dilakukan terdiri delapan langkah yang terdapat dalam Model Pengembangan Instruksional (MPI) yaitu mengidentifikasi kebutuhan instruksional dan menulis tujuan instruksional umum, melakukan analisis instruksional, mengidentifikasi perilaku dan karakteristik awal peserta didik, menulis tujuan instruksional khusus, menyusun alat penilaian hasil belajar, Menyusun strategi instruksional, mengembangkan bahan instruksional, dan terakhir menyusun desain dan melaksanakan evaluasi formatif. Responden yang terlibat untuk mengevaluasi produk diantaranya adalah ahli desain instruksional dan ahli materi. Hasil yang didapat dari evaluasi formatif oleh ahli materi sebesar 3,35 (Sangat Baik), ahli desain instruksional 3,47 (Sangat Baik). Berdasarkan hasil evaluasi yang didapatkan maka, rancangan pelatihan Pembuatan Peraturan OPMAWA dapat dijadikan acuan dalam melaksanakan pelatihan. ***** This research aims to produce a legislative training design for students in making OPMAWA regulations at the Jakarta State University Student High Council. This development refers to the Instructional Development Model (MPI) by Prof. Dr. Atwi Suparman, M.Sc. The development procedure carried out consists of eight steps contained in the Instructional Development Model (MPI), namely identifying instructional needs and writing general instructional objectives, conducting instructional analysis, identifying initial behavior and characteristics of students, writing specific instructional objectives, compiling learning outcome assessment tools, Developing instructional strategies, developing instructional materials, and finally designing and carrying out formative evaluations. Respondents involved in evaluating the product included instructional design experts and material experts. The results obtained from formative evaluation by material experts were 3.35 (Very Good), and instructional design experts 3.47 (Very Good). Based on the evaluation results obtained, the OPMAWA Regulation Making training design can be used as a reference in carrying out the training.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dra. Suprayekti, M.Pd. ; 2). Kunto Imbar Nursetyo, S.Pd., M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Aneka Ragam tentang Pendidikan |
Divisions: | FIP > S1 Teknologi Pendidikan |
Depositing User: | Users 24001 not found. |
Date Deposited: | 15 Aug 2024 23:45 |
Last Modified: | 15 Aug 2024 23:45 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/50149 |
Actions (login required)
View Item |