THE REPRESENTATION OF COLLABORATIVE SKILLS IN THE ENGLISH TEXTBOOK “ENGLISH FOR NUSANTARA” FOR EIGHTH GRADERS

RIBKA MEIRINA YOSEPHINE, . (2024) THE REPRESENTATION OF COLLABORATIVE SKILLS IN THE ENGLISH TEXTBOOK “ENGLISH FOR NUSANTARA” FOR EIGHTH GRADERS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (800kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (207kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (272kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (329kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (421kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (192kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (262kB)
[img] Text
LAMPIRAN SKRIPSI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

*****ABSTRAK***** Penyertaan keterampilan kolaboratif terlihat pada tugas kerja kelompok dimana mereka dapat bekerja sama untuk mencapai tujuan bersama dengan dukungan alat bantu visual. Penelitian ini mengevaluasi indikator keterampilan kolaboratif dari Kerangka KSAVE yang dimasukkan ke dalam buku teks bahasa Inggris “English for Nusantara” untuk siswa kelas delapan. Penelitian mengungkapkan bahwa 38 (33,62%) dari 113 tugas dan 15 (30%) dari 50 gambar pendukung dari buku teks mengandung keterampilan kolaboratif. Studi ini menguji perbedaan frekuensi keterampilan kolaboratif antar masing-masing bab, dengan Bab 4 memiliki tingkat tertinggi dan Bab 3 memiliki tingkat terendah. Kemunculan tertinggi dari setiap aspek kolaboratif yang dimasukkan dalam buku teks yaitu, “Tahu kapan saat yang tepat untuk mendengarkan dan kapan harus berbicara” mewakili aspek pengetahuan, “Berperilaku terhormat, profesional” mewakili aspek keterampilan, dan “Menanggapi secara terbuka terhadap ide-ide dan nilai-nilai yang berbeda” mewakili aspek sikap/nilai/etika. Studi ini menyarankan guru untuk menggunakan buku teks ini dalam melakukan pembelajaran kolaboratif karena buku ini menyertakan indikator keterampilan kolaboratif. *****ABSTRACT***** The incorporation of collaborative skills can be seen in group work assignments where they can work together to achieve common goals with the support of visual aids. The current study evaluated the collaborative skills indicators from the KSAVE Framework incorporated in an English textbook “English for Nusantara” for eighth graders. This study applied content analysis using checklist table analysis of the KSAVE Framework by Griffin et al. (2012) and coding. The research revealed that 38 (33,62%) out of 113 assignments and 15 (30%) out of 50 pictures from the textbook incorporated collaborative skills. The study examined that Chapter 4 has the highest rate and Chapter 3 has the lowest. The highest occurrences of each collaborative aspect incorporated in the textbook were, "Know when it is appropriate to listen and when to speak" represents the knowledge aspect, "Conduct themselves in a respectable, professional manner" represents the skill aspect, and "Respond open-mindedly to different ideas and values" represents the attitudes/values/ethics aspect. It is recommended for teachers to use this textbook to undertake collaborative learning since it incorporates collaborative skills indicators.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Rika Andayani, M.Pd. 2) Imas Wahyu Agustina, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas > Pendidikan Dasar dan Menengah
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 25620 not found.
Date Deposited: 28 Aug 2024 00:17
Last Modified: 28 Aug 2024 00:17
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/50627

Actions (login required)

View Item View Item